Meer house van hoog niveau

recensie: Booka Shade - More!

.

~

Zoals de titel al fijntjes aangeeft biedt More! voornamelijk meer van het typische Booka Shade-geluid. Ook ditmaal leggen kenmerkende electro basslines de basis voor gedoseerde synthmelodieën. Het al eerder als single verschenen ‘Donut’ laat horen hoe aanstekelijk die melodieën soms kunnen werken. Voor dit album is het nummer teruggebracht tot zijn essentie, wat betekent dat het er na drie minuten al weer op zit. Op ‘Regenerate’ kiest Booka Shade voor meer opbouw. Snippertjes van een vervormde vrouwenstem (denk aan ‘In White Rooms’) en een dubby groove maken halverwege de track plaats voor vrolijke synthbliepjes. In het aanstekelijke ‘Daz Letzte Mal (The Last Time)’ overdenkt een Duitse stem de zonden van de vorige nacht, een thema dat zijn waarde in dancenummers reeds lang bewezen heeft.

David Guetta!

Hoogtepunt van More! is de nieuwste single ‘Bad Love’. Labelgenoot Chelonius R. Jones verzorgt de catchy vocalen, een heerlijke electrobas en een jaren 80-synthline doen de rest. In handen van David Guetta of de Swedish House Mafia was dit een enorme pophit geworden. Booka Shade kiest voor een iets subtielere aanpak, maar dit laat onverlet dat ‘Bad Love’ hun meest poppy nummer tot nu toe is, dat de komende tijd in veel clubs de voetjes van de vloer zal weten te krijgen. Niet iedere mep die Booka Shade uitdeelt is een rake. Vooral de track ‘Divine’, met de helden van Yello stelt teleur. Dieter Meiers tekst raakt kant nog wal en de acid synth is ook al niet om over naar huis te schrijven.

Zon!

~

Al is niet ieder nummer even interessant, net als op hun voorgaande platen slaagt Booka Shade er met More! in om een album samen te stellen dat boeiend blijft buiten een clubcontext. Waar veel artiesten in het genre dit proberen te bewerkstelligen door bekende zangers uit te nodigen, houdt Booka Shade de spanning vast door het bondig te houden. Zelfs de nummers die over de vijfminutengrens gaan, vallen niet in herhaling en zijn voorbij voor je er erg in hebt.

Alhoewel is er niks mis zou zijn met gewoon meer ‘Booka Shade’ heeft More! wel degelijk een eigen karakter. Over het geheel genomen onderscheidt More! zich van voorgaande albums door een luchtige, zonnige sfeer en aan de jaren tachtig refererende synths. Hiermee weet het duo aan te sluiten bij de momenteel in zwang zijnde jaren 80-discorevival. In de lagere regionen (de bas en de beats) blijft Booka Shade onderwijl trouw aan het beproefde Duitse tech housegeluid.

Volwassen

Na twee decennia actief geweest te zijn in de dancescene weten Merzinger en Kammenmeier wel wat er te koop is. Voor bombastische breakdowns en harde beats lopen de twee allang niet meer warm. Booka Shade zoekt naar de essentie van de elektronische muziek. De funky grooves en de pakkende melodieën zijn daar, maar het ligt er niet dik bovenop. Booka Shade maakt volwassen muziek voor een volwassen dancepubliek.

Booka Shade speelt op 14 mei in Paradiso, Amsterdam.