Tevreden naar huis

recensie: Blaudzun

Zeven muzikanten staan er in Zwolle op het podium en geen van hen beperkt zich tot het bespelen van één instrument. Blaudzun en zijn gevolg zijn uitstekend op dreef: na de toegift gaat iedereen dik tevreden naar huis.

Een opvallende verschijning is hij, Johannes Sigmond. Een indrukwekkende gestalte met een hoofd vol pikzwart haar en groteske bril. Het derde album dat hij maakte, Heavy Flowers, werd in januari goed ontvangen door zowel fans als critici. De tournee waarmee hij het album presenteert is inmiddels in volle gang en dat is goed hoorbaar. De bandleden voelen elkaar vrijdagavond uitstekend aan en schotelen de toegestroomde menigte een krachtig en geïnspireerd optreden voor.

Energieke opening

~

Net als op Heavy Flowers begint Blaudzun met ‘Flame on my Head’, daarna volgen ‘Who Took the Wheel’ en ‘We Both Know’. De energierijke nummers worden direct bovengehaald. Een gedurfde keuze met het risico dat de aandacht na de eerste nummers afvlakt. In eerste instantie pakt het uitstekend uit: vanaf het begin heeft de singer-songwriter het publiek in zijn greep. Het rumoer verstomt en na elk nummer neemt Blaudzun het luide applaus dankbaar in ontvangst.

Na de energieke ouverture speelt Blaudzun een blok van kalme en sentimentele nummers. Het is prachtig om te zien hoe de muzikanten na elk lied van instrument wisselen. Het maakt de toch al rijke muziek nog rijker en gevarieerder. Jammer is wel dat de Zwolse geluidstechnici hun zaakjes niet altijd op orde hebben. Meer dan eens wordt een liedje verstoord door gekraak of gepiep. Gelukkig overheersen de oneffenheden niet en raken Blaudzun en zijn bandleden niet in de war.

Hard geklap
Als de aandacht na een tijdje inderdaad is afgetaand gooit Blaudzun ‘Sunday Punch’ in de strijd: nog zo’n energiek en ongekunsteld nummer van het laatste album. Onmiddellijk tonen de fans zich dankbaar. Ze klappen enthousiast en roepen de artiesten loftuitingen toe. Het hoogtepunt van de avond is een mooie uitvoering van één van de mooiste nummers van Blaudzun, ‘Jezebelle’ van zijn tweede album Seadrift Soundmachine. Het publiek applaudisseert weer hard en krijgt de toegift waar om het roept. Vervolgens gaan de bezoekers dik tevreden naar huis.

Live in Nederland (onder andere):

7 april, Paaspop, Schijndel
20 april, Motel Mozaïque, Rotterdam