Metal uit het Midden Oosten

recensie: Betzefer - Down Low

Betzefer, een verbasterde samentrekking van ‘Beit Hasefer’, wat in het Hebreeuws ‘school’ betekent. Deze naam slaat op het feit dat deze jongens als schoolband zijn begonnen en doet mij direct afvragen waarom ik niet ook op die school heb gezeten. Waarschijnlijk heeft het te maken met de ligging van de school in deze: Israël ligt namelijk niet om de hoek. Deze jonge Israëliërs spelen een partij beukende metal die oude namen doet herleven en tegelijkertijd heel modern klinkt.

~

Het eerste wat namelijk opvalt zodra de cd zijn rondjes begint te draaien, is de stem van zanger Avital Tamir. Even lijkt het namelijk of Max Cavalera zelf een nieuwe band begonnen is, zo sterk en overtuigend brult deze 23-jarige Israëli de longen uit zijn lijf. En een ieder die de clip van het titelnummer Down Low heeft gezien (op de website van de band) zal kunnen beamen dat de beste man ook zeker zo charismatisch is als zijn voorbeeld.

Liedjes uit de oude school

Naast de vocalen is ook de muziek geïnspireerd door Sepultura. Stevige metal zoals de Brazilianen het speelden ten tijde van Chaos A.D., afgewisseld met riffs die sterk doen denken aan Pantera en Fear Factory. Kortom, een dosis agressief groovende metal met sterke verwijzingen naar oude helden. De productie van de cd is echter duidelijk van deze tijd. Het geluid klinkt lekker modern en goed uitgebalanceerd. Minpuntje is wel dat de nummers erg veel van elkaar weg hebben. De enige uitschieters wat betreft variatie zijn Running Against, een stevig nu-metal nummer dat doet denken aan Slipknot, en Black Inside, waarbij het gas een tandje terug gaat en er een slepende groove ingezet wordt waarmee de band het album besluit.

Voortrekkersrol

Naast het feit dat de band een lekkere plaat heeft uitgebracht onder de vleugels van ons eigen Roadrunner, heeft het hiermee ook gelijk een voortrekkersrol voor andere bands uit hun thuisland. De Israëlische maatschappij is er namelijk niet één die al heel erg open staat voor metal als muziekstroming en er zullen een hoop ogen geopend moeten worden om het besef te laten doordringen dat niet alle langharige medemensen duivelsaanbidders zijn. De band geeft in een interview met Aardschok ook aan hier sterk van bewust te zijn en hoopt dan ook een steentje bij te kunnen dragen aan dat besef. Nu hebben de black metal georiënteerde landgenoten van Melecech het al eens geschopt tot een clip op muziekzender The Box, dus wie weet wat Betzefer teweeg weet te brengen.