Braafheid troef

recensie: Beck - Guerolito

Onder andere Jon Spencer, Kings of Convenience, Bloc Party en Soulwax deden het kunstje al eens in het verleden. En onlangs liet de grote Beck zijn eerder dit jaar verschenen Guero door verschillende DJ’s onder handen nemen. Namen als Boards of Canada, Air en El-P haalden de normaalgesproken al van de hak op de tak springende songs door de mixer en het resultaat valt te vinden onder de naam Guerolito. Toch is het allemaal minder verrassend dan je misschien op voorhand had verwacht. Net als Guero zelf, eigenlijk.

~

Guero klonk namelijk als het minder interessante broertje van Odelay. Ook dat album was in elkaar geknutseld door Beck en The Dust Brothers. Bij Guerolito mochten er dus meer mensen over het geluid beslissen. Hoewel, ‘beslissen’… Want om maar direct met de deur in huis te vallen: je herkent in elk nummer de blijkbaar rotsharde basis van Guero. Bijvoorbeeld het bekende E-Pro, dat voor de gelegenheid door Homelife is omgedoopt tot Ghost Range, behoudt het tempo, de lijn en het karakter van zijn origineel. Het nummer is volgeplakt met meerdere samples, instrumenten en andere kwinkslagen, maar blijft ondanks dat gewoon E-Pro. En ook Que Onda Guero heeft, ondanks de Mariachi-sound, in de remix van Islands geen eigen gezicht.

Opwindend

Beck moet het op Guerolito eerder hebben van grote namen als Air en Boards of Canada. De laatstgenoemden weten met hun typische sferische sound het nummer Broken Drum tot een compleet andere ervaring om te bouwen. Wat ook gebeurt bij Heaven Hammer, de remix van Missing door Beck’s oude bekenden van Air, die met enkele verdraaide knoppen complete rust in het geheel weten te brengen. Een andere fijne ervaring is het werk van HipHop-DJ El-P, die met zijn filmische en typische Anticon-sound Scarecrow een extra boost geeft. Wat ook gebeurt bij Broken Ghettochip Malfunction, de 8Bit’s remix waarin een intergalactische tint aan Hell Yes wordt gegeven. Het hoogtepunt van Guerolito komt op naam van Adrock. Deze bewerkte Black Tambourine tot het opwindende Shake Shake Tambourine. Het heerlijke OldSchool-Remix-werk geeft de song een positieve opdonder.

Uitstapje

Het probleem van de plaat is dat het net tegen het randje van gedurfdheid aan zit. Soms begint een de mix veelbelovend, maar zodra Beck in het origineel aan het woord komt, komt hij ook in Guerolito aan het woord. De remixen zijn dus niet zover doorgevoerd als Soulwax dat afgelopen jaar deed met hun Nite Version van Any Minute Now en dat is jammer. Want zo is Guerolito niet meer dan een kleine brave uitstap uit het reeds bekende werk van Beck. Alleen het laatste nummer, Clap Hands, is een geheel nieuwe ervaring. Waar zijn de tijden gebleven dat Cornelius Beck wist te remixen…?