Bauer live

recensie:

Berend Dubbe was maar wat blij dat de grote zaal van Vera Groningen toch behoorlijk gevuld was. De zeer humoristische grote man achter het Amsterdamse gezelschap Bauer grapte dat hij zeer recentelijk geconfronteerd was met een zaal in Heiloo, waar slechts drie of vier mensen een kaartje hadden gekocht. Iets dat mij zeer vreemd in de oren klinkt voor een band die door de pers bewierookt werd voor het maken van de twee geweldige albums On the move en Can’t stop singing.

~

Bauer bestaat naast de keyboardspelende Berend Dubbe uit nog drie muzikanten. Een drummer, een gitarist en een keyboardspeelster. Sonja van Hamel is haar naam en zij vormt samen met Dubbe de spil van de band. Van Hamel verzorgt net als Dubbe de zang, die zeer belangrijk is voor de muziek van Bauer. Een ander belangrijk aspect van deze zeer levendige muziek is het gebruik van samples. Gitaarloopjes, cinemastemmen en andere geluiden worden live ten uitvoer gebracht met behulp van de computer. Wat moet je anders als je het standaard distortion geluid van de elektrische gitaar zat bent.

~

Berend Dubbe is zeer terecht zijn eigen weg gegaan en afgestapt van het zang-gitaar-bas-drum-concept van al die andere bands. Het is dan ook eigenlijk irrelevant om zijn Bettie Serveert verleden erbij te halen. Dat is iets wat alleen voor de compleetheid van het verhaal ter zake doet. Bauer is een op zich staand fenomeen in de Nederlandse muziekwereld met een stijl die op een positieve manier nergens op lijkt.

Toch vraag je je bij het beluisteren van Can’t Stop Singing af hoe deze muziek in hemelsnaam tot uitvoer kan worden gebracht op het podium. De liedjes zijn vaak behoorlijk breekbaar en ingetogen. Dat zijn kwaliteiten die al gauw verloren gaan in een grote zaal die over het algemeen niet stil te krijgen is. Al deze vraagtekens blijken echter compleet overbodig te zijn, want Bauer weet zich op het podium voor honderd procent staande te houden. De muziek is live veel rauwer dan op de plaat en de energie spat er van af. Met als hoogtepunt het opzwepende The Ohio and Maine, waarmee de band haar reguliere set afsloot.

Het concert in Groningen was gepland buiten het normale toerschema. Na het uitkomen van de nieuwe plaat (waarschijnlijk in september), zal de band waarschijnlijk weer een volledige concertreeks afwerken. Wellicht wordt het tijd dat Bauer voor het nieuwe album video’s gaat maken, zodat de verwende MTV-kijker eens geconfronteerd wordt met muziek die wel uitdagend en gedurfd is. Misschien raakt dan zelfs Heiloo uitverkocht.