Muziek / DVD

BarcodeXL toont de toekomst van dance

recensie: BarcodeXL - Finister vs. Secret Cinema

.

~

BarcodeXL is werkelijk een uniek project, dat de dancemuziek als geheel op een geheel nieuw niveau tilt. Basis van deze DVD is de korte animatiefilm Barcode The Movie van Adriaan Lokman (VJ Finister). Deze met prijzen overladen film is een opzichzelf staand kunstwerk, ondersteund door (dance)muziek. Daarmee wordt een geheel nieuwe dimensie aan het fenomeen VJ gekoppeld. Waar de VJ met zijn werk in de afgelopen jaren zijn opwachting maakte als ondersteuner van dancemuziek, is met deze film bewezen dat dancemuziek ook kan dienen als ondersteuning van beeldmateriaal, gemaakt door een video jockey. Een omgekeerde wereld dus, die minder logisch is dan het klinkt. Want natuurlijk, muziek is essentieel voor de emotionele ervaring van film. Maar in het geval van dance was er eerst de muziek, en toen pas het beeldmateriaal dat getoond werd bij dancefeesten, waar de nadruk absoluut lag op de muziek. Barcode geeft nu aan dat die nadruk aan het verschuiven is.

Beeld en geluid

~

Na Barcode The Movie volgt Barcode XL, een 60 minuten durend ‘verhaal’, waarin het repetitieve karakter van de muziek terugkomt in de beelden. Of andersom. Want wat met deze beelden en deze muziek echt duidelijk wordt, is dat de twee elementen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De muziek van Secret Cinema (Jeroen Verheij) is lekker opzwepend en het soms kaleidoscopische, maar vaker lineaire beeldmateriaal van VJ Finister past daar perfect bij. Of weer: andersom. In ieder geval is het beeldmateriaal een continuering van Barcode The Movie, waarin het geheel rijker is en minder minimalistisch. Met een uur aan dergelijke zintuigelijke stimulansen is dit deel van de DVD misschien wat aan de lange kant, maar als document en tijdsopname van de ontwikkelingen op dit gebied is het natuurlijk niet alleen ontzettend dansbaar, maar ook erg interessant.

De DVD sluit af met een registratie van een optreden van Finister en Secret Cinema tijdens het Internationale Film Festival in Rotterdam, waarbij tijdens de set in zowel het beeld als in de muziek geïmproviseerd wordt. Het aardige aan dit deel van de DVD is de interactie tussen het audiovisuele en het aanwezige publiek, maar de boventoon wordt ook hier gevoerd door de notie van de kijker dat beeld en geluid zo mooi hand in hand gaan. En dat is juist wat het label NOTV aan de man wil brengen.

Zelf doen

~

Ook de twee vorige DVD’s die dit label heeft uitgebracht richtten zich puur op het werk van VJ’s. NOTV Visual Music #1 is een compilatie van 13 VJ/DJ combinaties uit Nederland en HI&LO On Tour richt zich op het werk van Danielle Kwaaitaal. Een bijzonder label dus, dat niet alleen de vinger aan de pols houdt op het gebied van het audiovisuele, maar ook de toon zet en ruimte biedt tot een verdere ontwikkeling van de individuele VJ. Zo zijn er op de bonus-CD, naast een live registratie van Secret Cinema in Dublin, zogenaamde Barcode VJ-Loops te vinden, die gedownload kunnen worden om zelf thuis te bewerken. Zo wordt met deze DVD een (interactieve) stimulans gegeven aan een eigentijdse en eigenzinnige kunstvorm, die nog volop in ontwikkeling is en waar Nederlandse artiesten hopelijk ook een leidinggevende rol in vervullen.