Eerbetoon & vaandeldragers

recensie: Band of Friends - Too Much Is Not Enough

.

Het is te makkelijk om Too Much Is Not Enough af te doen als een tribute aan wijlen Rory Gallagher. Het tweeluik bevat een cd met eigen nummers van de band tezamen met één cover van Gallagher. De dvd bevat de registratie van de show uit 2013 in Remchingen in Duitsland.

Gedachtegoed
Band of Friends bestaat uit de muzikanten Gerry McAvoy op bas, Ted McKenna op drums en Marcel Scherpenzeel op gitaar. Alle drie de heren nemen een deel van de vocalen voor hun rekening. De eerste twee hebben in het verleden samen met Gallagher opgetreden. Scherpenzeel speelde in zijn eentje al vaker een tribute aan zijn gitaarheld Rory Gallagher. Geen groot wonder dat deze drie heren elkaar nu gevonden hebben en zich verenigen in de Band of Friends.

Dat de heren het gedachtegoed van hun held hoog houden, is te horen op de cd die als EP is bijgevoegd bij de dvd. Bijna een half uur muziek in de beste traditie van Gallagher. De zes composities van de hand van de band zelf mogen er net zo goed zijn als de originelen van het grote voorbeeld. Productioneel weet de band in de studio-opnamen het geluid te omarmen dat ze ook live laten horen.

Prima introductie
De heren van Band of Friends toeren de komende maande uitgebreid door Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Ierland. In maart stonden ze op het Back in Town Blues Festival in Reuver. Dat was hun enige optreden in Nederland tot eind oktober. Toch nodigt de live-registratie, vastgelegd op de dvd, uit om deze band live te gaan zien. Hopelijk durven ze dan ook de eigen, bepaald niet onverdienstelijke, composities te spelen. De vorig jaar opgenomen show spettert letterlijk van het spelplezier en vakmanschap.

Het elftal aan composities van Gallagher mag best langzaam ingeruild worden door eigen werk van deze rasmuzikanten. Ze weten de denkbeelden en speelwijze van de blueslegende, die Rory Gallagher zeker is, toch wel levend te houden. Dit album Too Much Is Not Enough is dan ook niet alleen een aanrader voor de fans van Gallagher, maar een prima introductie op het eigen werk van Band of Friends.