Mooiweermuziek van Avi Buffalo is onweerstaanbaar

recensie: Avi Buffalo - Avi Buffalo

.

~

Eerst even verduidelijken wat er zo zomers is aan de titelloze plaat van Avi Buffalo. Ten eerste: de uitzonderlijke falsetstem van de zanger van de band, Avigdor Zahner Isenberg – een onmogelijke artiestennaam natuurlijk, vandaar kortweg Avi Buffalo – een stemsoort die bij anderen door de bank genomen vrij hysterisch klinkt, maar in het geval van Avi is dat eens een keer niet het geval. Ten tweede: de opgewekte arrangementen en melodielijnen, met piano, orgeltjes, hoorns en handgeklap. In de derde plaats zijn de invloeden van de beroemde grote muzikale broers uit Californië, The Beach Boys, duidelijk hoorbaar. In de laatste plaats klinkt de plaat zo volwassen dat je bijna niet kan geloven dat we hier tieners horen, weliswaar bijna twintigers, maar toch.

Extra charmant is het dat de bandleden bij elkaar op school zitten en dat ze zichzelf muzikaal hebben opgevoed door op te treden in koffiehuisjes en (vegetarische) restaurants in en om hun woonplaats. Uit liefde voor de muziek, welteverstaan. Het kan dus nog. MySpace gaf ze het laatste zetje richting de grote buitenwereld.

Verdrietige teksten

Om ook maar direct de wind uit de zeilen te nemen van degene die de plaat al hebben gehoord: ja, de teksten van Avi Buffalo zijn niet bepaald zomers, laat staan vrolijk te noemen in de meeste gevallen. Het nummer ‘What’s in It for?’ bijvoorbeeld:

I walked in on a plan to
Dissolve all of your wishes
But I couldn’t help your mouth
Which I missed by two inches
Maybe I thought that you and I
Could run away alongside
But I didn’t understand I was
A cold tear in your rawhide

Het einde van zijn relatie met Rebecca Coleman was voor Avi dan ook de directe aanleiding om liedjes te gaan schrijven. Een ellendige gebeurtenis die een creatief proces in werking zette dat resulteerde in een platencontract bij Sub Pop en wijdverbreide aandacht voor zijn werk. Voor de uitwerking van dat creatieve proces heeft hij zijn ex trouwens wel direct weer gebeld met de vraag of ze in zijn band wilde komen. Dat wilde Rebecca wel en ze vormt nu een cruciaal onderdeel van Avi Buffalo. Haar heldere (achtergrond)stem vult die van Avi aan brengt net dat laatste accent waardoor je de muziek met gemak mooiweermuziek kunt noemen. Niks depressiefs aan. En daarnaast: hoe serieus zijn je melancholische teksten als degene waar ze over gaan de backing vocals doet?

Zwierig zomerjurkje

~

Om maar een voorbeeld te geven: in ‘Summer Cum’ klinkt Avi als een zomerbries, enkel begeleid door piano, gitaar en het ritmische knieklappen, terwijl hij zijn niet verwerkte relatie bezingt. Het nummer is nergens dramatisch, eerder luchtig met ergens in de verte een lichte melancholie. Het duet van Avi met Rebecca, ‘One Last’ is het zwierige zomerjurkje van de plaat en ‘Can’t I Know’ luidt de zonsondergang boven zee in. Hoe dan ook, de tracks zetten zich stuk voor stuk vast in je hoofd en de associatie met de zomer van 2010 verdwijnt nooit meer.

Voor Avi Buffalo breken spannende tijden aan. Of ze straks kunnen leven van hun muziek hangt voor een groot deel af van de vraag of ze de kracht van hun eerste plaat kunnen uitbouwen. Hopelijk is er niet elke keer een gebroken hart of iets anders ellendigs voor nodig. Maar als jonge muzikant beroemd worden met je ex in je eigen band, kan uiteraard voor het nodige vuurwerk in de toekomst zorgen. Wie weet. Eerst tussen de optredens door even school afmaken.