Is stilstand achteruitgang?

recensie: Autechre - Quaristice

.

Hou je van Intelligent Dance Music (IDM), dan ben je de afgelopen maanden flink getrakteerd. Eind vorig jaar verscheen het lekkere album van The Tuss (een van Richard James’ pseudoniemen), Clark bracht deze maand het fantastische Turning Dragon uit en nu komen ook de oudgedienden van Autechre met hun nieuwe plaat. Quaristice is inmiddels al weer het negende album van dit Britse duo. Inmiddels zijn ze al ongeveer twee decennia bezig, dus Rob Brown en Sean Booth kunnen met recht tot de godfathers van het genre gerekend worden.

In de loop der jaren heeft Autechre twee gezichten laten zien. Hun muziek heeft soms een sfeerrijke, melodieuze inslag, zoals op Tri Repetae. Anderzijds is er de meer abstracte kant, denk aan Confield, waarop minder melodie te horen is en de nadruk meer op het abstracte en ritmische ligt. Quaristice valt in de laatste categorie. Autechres karakteristieke warme, bijzondere melodieën zijn nauwelijks te horen maar hun eveneens karakteristieke ritmisch complexe drumpartijen voeren de boventoon.

Preek voor eigen parochie

Maar goed, dit alles heeft het duo al acht albums laten zien. Een groot deel van deze recensie had net zo goed over Confield of Untilted kunnen gaan. Vernieuwend kun je het niet noemen, het is meer van hetzelfde. Ze zullen geen zieltjes winnen, evenmin als ze veel fans zullen teleurstellen. Quaristice is een preek voor eigen parochie, bijna dezelfde preek als die van afgelopen zondag. De ene keer is het resultaat iets abstracter, de keer daarop melodieuzer. Is het stilstand? Ik denk het wel. Is stilstand per definitie achteruitgang? Wat mij betreft niet en ik heb het vermoeden dat velen, na enkele luisterbeurten, dat met mij eens zullen zijn. Hoewel ik wel terugverlang naar de jaren negentig, toen een nieuw Autechre-album een gebeurtenis van grote betekenis was. Dat is helaas niet meer zo.

Wil je Autechre live zien? 6 maart treedt het duo op in de Melkweg in Amsterdam. Clark draait op de afterparty dus het wordt gegarandeerd een prima avondje.