Muziek / Album

Zalig zijn de armen van geest

recensie: At The Close Of Every Day

At The Close Of Every Day (ATCLOED). Een Nederlands multi-instrumentalistisch componistenduo dat met het debuutalbum Zalig Zijn De Armen Van Geest en een zeer geslaagd optreden op Noorderslag 2003 van zich doet spreken. Axel Kabboord (This Beautiful Mess) en Minco Eggersman (Rollercoaster 23) streven naar eigen zeggen een nieuw soort ‘nachtmuziek’ na: korte, schetsmatige, bijna kinderlijk naïeve liedjes vol dromerige zang. Feit is dat de nummers van ATCLOED zelden langer dan 3 minuten duren en niet van overdreven veel compositorische diepgang getuigen, maar ATCLOED is vooral hele zwaarmoedige, ontroerende en bedrukkende muziek. Zalig Zijn De Armen Van Geest staat bol van de emotie.

~

Er mag gelachen worden!

Een aantal dingen valt meteen op aan Zalig Zijn De Armen Van Geest. Allereerst de schitterende hoes, die de bedroevende sfeer van dit album perfect weergeeft. Intens weemoedige composities als The Drive-Way ademen een zelfde grafstemming als de album-layout uit. Deze indruk wordt versterkt door opbeurende teksten als death… is the cold breeze in my neck aan de binnenkant van de hoes.
Enig kritiekpuntje: er mag gelachen worden hoor! Ten tweede, dat het debuutalbum van ATCLOED zowel instrumentale als Nederlands-, Engels- en Duitstalige nummers bevat. Nog nooit zo’n bonte verzameling tracks op één plaat gezien! En ten derde de albumtitel. Bedoelen Kabboord en Eggersman dat mensen hun gevoel wel eens boven de ratio mogen laten prevaleren? Wellicht. In ieder geval staat Zalig Zijn De Armen Van Geest bol van de emotie.

Binnensmonds mompelend

~

De zwaarmoedige, bijna bedrukkende sfeer op Zalig Zijn De Armen Van Geest blijkt gelijk uit The Sound Of Someone Watching Me, dat volgt op het instrumentale openingsnummer Hemelsblauw. Wat een pessimisme, heerlijk! Een nummer dat, zeker in combinatie met fatalistische teksten als it’s a perfect way to end it all, behoorlijk naar de keel grijpt. Geen voer voor mensen die aan het spoor wonen.
De grafstemming wordt verder versterkt door de bijna binnensmonds mompelende zang van Kabboord. Bij vlagen onverstaanbaar. Een bezwaar? Integendeel. De composities staan centraal op Zalig Zijn De Armen Van Geest. Dit blijkt wel uit de vele instrumentale stukken op dit album. Bovendien stellen de teksten van Eggersman inhoudelijk toch al weinig voor. Het bijna mompelende stemgeluid versterkt de flowers and sunshine-stemming eerder.

Kenniseconomie

Daarnaast bevat het debuutalbum van ATCLOED gewoon een aantal ijzersterke songs. Het instrumentale, uiterst melodieuze The Glory Of Ignorance valt onmiddellijk in positieve zin op. Echt een meesterlijke compositie. De titel van dit nummer ligt overigens geheel in lijn met de albumtitel. Is dit wederom een directe aanval op onze kenniseconomie? In ieder geval bevat Zalig Zijn De Armen Van Geest een aantal uitstekende nummers om het jachtige bestaan van tegenwoordig voor drie minuten te ontvluchten. Wellicht dat Kabboord en Eggersman dit met ‘nachtmuziek’ bedoelen. Daarnaast lopen de instrumentale nummers Dealing With Hatred en Weltschmerz Konzept in de gaten. Eveneens wonderschone composities. Bij de door vocals begeleidde nummers springen The Sound Of Someone Watching Me, In The Light I Wrap My Tears en vooral Lower World eruit.

Originaliteitprijs

De onmiskenbare zwakkenbroeders op dit album zijn, naar mijn mening, The Drive-Way en de titelsong Zalig Zijn De Armen Van Geest. Laatstgenoemde nummer komt op mij over als een wanhopige poging een originaliteitprijs in de wacht te slepen, maar deze truc gaat jammerlijk teloor! The Byrds wisten immers al in de jaren ’60 dat bijbelteksten, zoals in Turn! Turn! Turn! (To Everything There Is A Season), hoge ogen kunnen gooien kunnen in de hitlijsten.

Status

ATCLOED levert met Zalig Zijn De Armen Van Geest een – voor Nederlandse begrippen – geweldig album af. Lang niet alles op het compositorische en tekstuele vlak is even geniaal, eerlijk is eerlijk. Maar Kabboord en Eggersman bewijzen als componistenduo een aantal ijzersterke songs te kunnen produceren. Zwaarmoedig, ontroerend, bedrukkend, maar overweldigend mooi. Natuurlijk veel te experimenteel om door te kunnen breken voor een breder publiek, maar een album dat in beperkte kring aanzienlijke status kan verwerven. Zalig Zijn De Armen Van Geest wordt tevens in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië gelanceerd. Wie weet slaagt die originaliteittruc daar wel…

Zalig Zijn De Armen Van Geest

Zalig zijn de armen
Van geest doch rijk van hart
Hongeren en dorsten
Naar gerechtigheid
Verzadigd worden zij
Zachtmoedig als zij zijn
Het aardrijk wordt door hen beërfd

Zalig zij die treuren
Want zij vinden troost
Niet de weg versmaden
Met moeit’ en smart bedekt
Verblijdt u en verheugt u
Want uw loon is groot
Hier en in het hemels koninkrijk

(teksten: Minco Eggersman, At The Close Of Every Day, 2002)

Links

At The Close Of Every Day
Blue Sub Records