Lichtvoetige pop met rockfundering

recensie: Anneke van Giersbergen & Agua de Annique - In Your Room

De stem van Anneke van Giersbergen is een handelsmerk. Tegenwoordig wordt haar naam voor de bandnaam Agua de Annique geplaatst, hetgeen recht doet aan Van Giersbergen en tevens de herkenbaarheid van de band vergroot. Waren er niet veel liefhebbers van The Gathering die bij het verschijnen van het debuut Air niet wisten dat Anneke van Giersbergen in Agua de Annique zong? Met In Your Room is het nu duidelijk: dit is haar begeleidingsband.

Het is niet het enige dat opvalt aan dit derde album. In Your Room is van een lichtvoetiger makelij dan Air en wordt gevuld door lekkere lichte pop/rocksongs. Terwijl The Gathering qua geluid juist wat zwaarder is geworden na het vertrek van Anneke van Giersbergen, is de zangeres met haar lieflijke stem zelf juist de wat lichtere kant van de pop en rock aan het verkennen. Het zal niet moeilijk zijn aansluiting te vinden bij een groot publiek met lekker in het gehoor liggende liedjes als ‘I Want’, voorzien van pakkende refreintjes en een huppelende sound.

Hulptroepen

~

In Your Room is opgenomen in Anneke’s eigen studio Aguarium, in de Brabantse Peel. Ze werkte samen met Michel Schoots, die eerder al platen van Racoon en Ilse de Lange produceerde. Dit is hoorbaar, want de toegankelijke sound op In Your Room schuurt hier en daar tegen het geluid van deze artiesten aan. Aan de mixtafel zat Guido Aalbers die met de 3FM Serious Talent-artiesten Bertolf en Miss Montreal behoorlijk actief is in de hitparade.

Het mix- en producersduo moet Agua de Annique niet alleen in Nederland bedienen maar ook een sound leveren die internationaal aanslaat. De afgelopen jaren is Anneke van Giersbergen ook internationaal doorgebroken. In landen als Frankrijk, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Finland, Duitsland en België is ze al behoorlijk populair.

Pop met rockfundering

De eerste single van het album, ‘Hey Okay!’, is inmiddels al doorgedrongen tot de landelijke radiozenders. ‘Wonder’ is net zo lichtvoetig als het reeds genoemde ‘I Want’; het maakt de aaibaarheid van Anneke van Giersbergen alleen maar groter. Maar pas op: niet alles is lieflijk, want deze dame kan nog steeds rocken. Zoals bijvoorbeeld in ‘The World’, waarin ook de stem van gitarist Joris Dirks mag klinken en ‘Just Fine’.

In Your Room staat vol met licht verteerbare pop gebouwd op een wat zwaarder rockfundament. Niet te zwaar voor de hitparade en niet te zoet voor de trouwe schare fans van Anneke van Giersbergen. Als geheel draait de plaat gemakkelijk weg, maar of het album na de zoete afsluiter ‘Adore’ nog lang zal naklinken, valt nog te bezien. In Your Room is lekker, maar verder niet opzienbarend en zeker niet erg voedzaam.