Winter in Berlijn

recensie: Alaska in Winter - Holiday

Iedereen kan zich wel een beeld vormen van hoe Alaska er in de winter uitziet. Ook als men er nog nooit zelf is geweest. Maar hoe klinkt Alaska in de winter? Het antwoord is: Duits! De nieuwe cd van Alaska in Winter is namelijk in Berlijn opgenomen en dat hoor je.

Alaska in Winter is Brandon Bethancourt. Vol inspiratie, opgedaan in the middle of nowhere in Alaska nam hij thuis in Portland een cd op. Geholpen door zijn vrienden Zach Condon van Beirut en Heather Trost van A Hawk And A Hacksaw leverde hij vervolgens zijn debuut Danceparty in the Balkans af. Voor zijn tweede plaat Holiday vond hij echter inspiratie in Berlijn. Maar ook hier zien we weer gasten als Zach Condon opduiken. Zo is het tweede album een verlengde van het eerste album, maar dan alleen in een andere setting. De woeste landschappen zijn verruild voor de urban cityscape.

Berlijn

~

Berlijn is duidelijk terug te horen op Holiday. De stad is al voor veel minimal– en electro-groepen een bron van inspiratie geweest en zo ook voor Alaska in Winter. Als dank heeft Brandon Bethancourt er een nummer aan opgedragen: ‘Berlin’. Ondersteund door zijn onderkoelde zang krijgt het precies die afstandelijke sfeer die je mag verwachten van een nummer dat door de Berlijnse minimal– en electro-scene is geïnspireerd.

Holiday
is een synthetisch klinkend minimalistisch dance-album. De hele cd ademt de sfeer uit van een betonnen stad bij invallend donker met oplichtende neonreclames. Vervreemdend, maar ook meeslepend. Want hoe afstandelijk de synthetische geluiden en de koele zang ook klinken, als je eenmaal door de stemming gegrepen wordt laat ze je ook niet meer los. Onwillekeurig raak je in een soort trance en bemerk je dat je hoofd stilletjes mee begint te knikken op de synthesizerbeats.

Delen

Brandon Bethancourt werkt blijkbaar graag in feuilletons. Zo bevat Holiday twee delen van het nummer ‘Highlander’. Toepasselijk Part 1 en Part 2 genoemd. En bestaat het nummer ‘Streetgang’ zelfs uit drie delen. En hoewel de afzonderlijke delen duidelijk van elkaar verschillen kun je er ook eenvoudig de samenhang in herkennen die het tot één geheel maken. Het laatste nummer ‘Horsey Horse’ echter bestaat slechts uit één deel en dan nog wel ‘Horsey Horse Pt.2’. Zou album nummer drie van Alaska in Winter hier straks misschien op voortborduren?

Na het eerste album met voornamelijk folk- en balkaninvloeden en een tweede album dat zwaar leunt op de Berlijnse minimal sound is het afwachten wat cd nummer drie gaat brengen. Gaat het verder met nieuwe delen van ‘Horsey Horse’ of kunnen we weer een geheel nieuwe invloed verwachten? Ach, we zullen wel zien. Tot die tijd vermaken we ons prima met het Duitse geluid van een Amerikaan die eerst in Alaska en later in Berlijn zijn inspiratie heeft opgedaan. Alaska in Winter zal dit geluid op 1 mei live ten gehore brengen in de Vooruit in Gent en op 2 mei in Vera, te Groningen.