Jonge honden maken pure cult

recensie: Adept - Adept

.

Adept is ontstaan in de duistere driehoek Groningen-Leeuwarden-Drachstercompagnie en is jong. Behoorlijk jong, maar de ervaring is duidelijk al aanwezig. Hoewel de vier jongens van de band verschillende achtergronden hebben – in onder andere de Groninger Emoscene – en druk bezig met andere serieuze hoofd- of bijprojecten (Flux, Une), werkt de samenwerking in Adept toch, tot nu toe, voor allen de meeste vruchten af. Niet alleen worden ze bejubeld in eigen haven, ook na een uiterst overtuigende set op Noorderslag was het nationale journaille zonder meer positief.

Knarsend en schurend

Adept gaat muzikaal terug naar de jaren ’80 en naar de Berlijnse kraakpanden waarin ook Einstürzende Neubauten groot zijn geworden. Ook Adept brengt het muzikale verhaal schurend, knarsend, piepend, Teutoons beukend en rockend. Maar Adept blijft niet hangen in de jaren ’80. Duidelijk is de invloed van de avant-gardistische noise van Liars te horen en ook beukt er, naast de synths en een duidelijke dosis percussie, de godganse tijd een staccato dansbeat door het geheel heen. De zang ligt ver weggestopt in de rest van de muziek, waardoor het lijkt alsof de band niets wil verhullen van zijn geheim. Dat gevoel bekruipt je overigens ook als je Adepts artwork bekijkt. Desondanks blijft alles wat Adept doet bezwerend. Live althans, want op de plaat klinkt het verhaal wat cleaner, wat minder overtuigend dan op het podium.

Nihilistisch en cult

~

Live is Adept overweldigend, opzwepend en behoorlijk interessant. Op plaat wordt het sneller vervelend, vanwege het minimale verschil in insteek tussen de verschillende liedjes. Nummers als Get Lo, The Wrestle en U Can Have It Ur Way blijven intrigerend, maar toch verliest de algehele sound na vier of vijf nummers een beetje zijn kracht. Dit heeft vooral te maken met die lichtelijk inspiratieloze beat. Hoewel dit alles de band behoorlijk nihilistisch doet overkomen, verandert die indruk als je de plaat in etappes luistert: pas dan wordt de schitterende basis van de groep blootgelegd en hoor je Adept als de vreemde eend in de bijt, behoorlijk verleidelijk, konkelend en bovenal cult. Die jongens komen er wel.

ADEPT
15-03 Leeuwarden, Theater Romein
17-03 Amsterdam, De Nieuwe Anita