8WEEKLY

Mortal Kombat Advance

Artikel: Mortal Kombat Advance

There is no knowledge that is not power. De meeste game freaks weten nu wel waar ik het over heb: de gevleugelde openingszin van het ‘oude’ Mortal Kombat 3. Omdat veel games op de GBA flink gerecycled worden brengt Midway een Advance-versie van haar beroemde vechtspel uit. Als grote MK fan stond ik dan ook te trappelen om de cartridge in mijn GBA te proppen.

~

Zoals gewoonlijk in het one-to-one-beat-‘m-up-genre heeft het verhaal niet veel om het lijf. De keizer van de boze Outworld heeft een manier gevonden om via een poort naar onze dimensie te reizen. Op aarde zaaien zijn strijders dood en verderf. Enkelen weten te overleven, dit zijn de uitverkorenen om de aarde te redden. Elk van de speelbare karakters heeft zo zijn eigen redenen om mee te doen aan Mortal Kombat. Sommigen willen het kwaad bestrijden, anderen zien niets liever dan hel op aarde.

Finish him!

Mijn favoriete karakters waren altijd Sub Zero en Scorpion. Aangezien dit spel een bijna rechtstreekse adaptie van het oude Mortal Kombat 3 is, zijn beiden vertegenwoordigd. In totaal kan de speler uit 23 vechters kiezen, en waarschijnlijk zal het spel ook nog de nodige ‘hidden characters’ bevatten. De basis-vechttechnieken van elk karakter zijn zo ongeveer gelijk, het verschil zit ‘m in de special moves. Door de moves van je poppetje te gebruiken kun je wedstrijden winnen. En dat is nu juist het probleem: het beperkte aantal knopjes van de GBA zorgt ervoor dat de moves nogal moeilijk uitvoerbaar zijn. Soms breekt de speler bijna zijn vingers.

Meligheid

~

Verder is dit spel zoals gezegd een adaptie van MK3, niet mijn favoriete deel uit de serie. Het gifzwarte geweld van de eerste twee delen heeft plaats moeten maken voor meer jolijt en meligheid. Natuurlijk kan Scorpion nog steeds een harpoen afschieten, en Sub Zero bevriest zijn tegenstanders nog altijd waar je bijstaat. Maar de deathmoves hebben qua scherpte verloren. Het is allemaal een tikje cartoony, hoofden die opgepompt worden tot luchtballon, iemand laten sterven door hem te laten schrikken. Over de ‘friendship moves’ wil ik het al helemaal niet eens hebben.

Conclusie

MK Advance is geen titel waarvoor je als een gek naar de winkel gaat rennen. Ik had liever gehad dan Midway iets creatiever was geweest, en een compleet nieuw spel uit de hoge hoed had getoverd. Toch is dit spel voor enkelen met heimwee naar de goeie ouwe tijd best aan te raden. Als MK-fan vond ik het wel een aardig spelletje, maar ik ben bang dat het vooral met nostalgie te maken heeft. Voor de nieuweling in het genre: bezint eer gij begint! Vergelijk deze titel bijvoorbeeld met Streetfighter II of Tekken Advance, en maak dan je keuze.