De gecontroleerde chaos van De Kift

recensie: De Kift@De Helling
De Kift

Een staccato gitaar gevolgd door een uitbundig: “Geweldig dat jullie er allemaal zijn! Feesten, feesten, feesten! Wij houden van jullie!” Dat kan maar een ding betekenen: De Kift.

Met een man of tien staat de band vanavond op het podium van De Helling in Utrecht. Vertrouwd is de aanblik van voorman Ferry Heijne met in zijn kielzog zijn vaste trawanten op gitaar, slagwerk en blazers. Verse inbreng wordt verzorgd door vier vrouwelijke muzikanten: twee bespelen er cello en viool en twee (Vlaamsen) zorgen voor de vocale ondersteuning.

Een lied als tijdverdrijf

Volgend jaar bestaat de Zaanse band dertig jaar en onlangs bracht het gezelschap alweer haar elfde album ‘Bal’ uit. Het spreekt voor zich dat het merendeel van de nummers vanavond afkomstig is van die plaat. Tekstueel put De Kift deze keer uit het literaire werk van o.a. Armando. Baudelaire, Lucebert en Jack Kerouac. Dat levert wederom fraaie zinsneden op als: “Ik zing mijn lied als tijdverdrijf. Ik ga de tijd met zang te lijf” (Uit: ‘Strijkstok’), en: “Je moet je onophoudelijk bedrinken. Maar waaraan? Aan bier? Poëzie? Of muziek? Net wat je wil. Maar bedrink je.” (uit: ‘Nana’).

‘Bal’ is weer een voortreffelijk Kift album geworden, en vormt zodoende een fijne aanvulling op het al zo rijke repertoire van de band. Weerbarstige fanfarepunk wordt, zoals gebruikelijk, afgewisseld met droeve melancholie. Gejaagd klinkt zanger Ferry Heijne in het onstuimige ‘Wildernis’, ontroerend in een klein lied als ‘D’. Als het allemaal iets te gezellig ‘dreigt’ te worden op het podium, treedt drummer Wim ter Weele naar voren en zingt bedaard: “Langzaam aan jongen, langzaam aan. Eerst het een, en dan het ander. De tien minuten die je vandaag eerder klaar bent, wat moet je ermee?”

In een notendop

De band is goed op dreef vanavond. Vol overgave worden de nieuwe (en een paar oudere) liedjes ten gehore gebracht. Veelvuldig wordt er van instrument gewisseld. En het is knap hoe het omvangrijke gezelschap de gecontroleerde chaos van De Kift muzikaal weet te verwoorden en verklanken. Met aan het roer leidsman Ferry Heijne, die vol bezieling en met een vet Zaans accent, de literaire teksten declameert.

Bijzonder mooi is de toegift van vanavond: een prachtige, ingetogen versie van ‘Beguine’, waarin verrassenderwijs de twee Vlaamse dames de zang voor hun rekening nemen. Vervolgens wordt er afgesloten met “Feesten, feesten, feesten!” Het is De Kift in een notendop.