Kunst / Expo binnenland

GenderBlender doet de naam eer aan: een rijke mix

recensie: o.a. Pyuupiru, Silvia B., Matthijs Holland, Sayyid Tareq de Montfort, Heather Cassils, Hana Pesut, Han Hoogerbrugge en Willem Popelier - GenderBlender

GenderBlender is de naam van de nieuwe tentoonstelling van MU, een tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst in Eindhoven. De grote genderdiversiteit die bestaat tussen man en vrouw wordt in deze tentoonstelling onderzocht. Het resultaat is een rijk scala aan vormen, media en perspectieven.

MU staat bekend om de energieke mix van hedendaagse kunst gemengd met andere kunstzinnige disciplines. Op dit moment bevindt MU zich in een overgangsperiode van het pand De Witte Dame naar het pand Strijp-S, dat sinds mei 2013 bestaat. GenderBlender is te zien in Strijp-S, een grote ruimte die voor elke tentoonstelling wordt leeggehaald en opnieuw ingericht. Deze nieuwe tentoonstelling past bij MU: GenderBlender onderzoekt, breekt open en daagt uit.

Muscles of the left hand (lesbian), Hannah Honeywell, Manipulated image from Gray’s Anatomy, ink jet print on paper

Het openbreken van gender

MU Strijp-S is voor GenderBlender opgedeeld in verschillende delen, afgebakend door wanden en hokjes. De grote verscheidenheid aan kunstenaars en kunstwerken krijgt op deze manier allemaal een eigen plek, zonder dat het ene werk meer naar voren treedt dan het andere. Want er is veel te zien, van veel verschillende kunstenaars. Foto’s, boeken, documentaires, tekeningen, multimedia installaties en nog veel meer komt aan bod, zonder dat het overzicht kwijtraakt. Het overkoepelende thema, de diversiteit binnen gender, is namelijk een sterke, rode lijn die consequent door de tentoonstelling loopt.

20% man, 80% vrouw?

Het startpunt van GenderBlender is het project X%Y% van het kunstenaarsduo Wetzer & Baauw (Hanneke Wetzer en Leoni Baauw, tevens de gastcuratoren). Voor dit project vroegen ze aan 100 mensen voor hoeveel procent zij zich man voelden en voor hoeveel procent zij zich vrouw voelden. Deze uitkomsten verwerkten ze in een infographic die bij de portretten is afgebeeld. Het grote, grijze gebied tussen je 100% man voelen of je 100% vrouw voelen komt in dit project duidelijk naar voren.

Beeldend kunstenaar Matthijs Holland maakte een serie fotoportretten, getiteld NormAll. Voor deze serie heeft de kunstenaar zich laten inspireren door belangrijke personen uit de geschiedenis die de grenzen van gender opschoven. Hiermee laat hij zien dat het ondervragen en uitdagen van de grenzen van gender van alle tijden is. Hatshepsut is bijvoorbeeld te zien in deze reeks, een vrouw die zich tegen alle regels in tot farao kroonde in het oude Egypte.

Becoming An Image Performance Still No. 1 - Foto: Heather Cassils and Eric Charles

Becoming An Image Performance Still No. 1 – Foto: Heather Cassils and Eric Charles

Niet één waarheid

De uitkomst van de tentoonstelling is veelzijdig en divers, iets dat ook niet anders kan als er van zoveel kunstenaars werk wordt getoond. De kunstenaars hebben allemaal een eigen opvatting over gender en in welke mate en in welke richtingen dit begrip op te rekken is. Deze diversiteit maakt de tentoonstelling krachtig, want er is niet één waarheid. Het publiek krijgt een aantal mogelijkheden voorgeschoteld, waaruit inspiratie, kennis en openbaringen opgedaan kunnen worden. De kans bestaat dat een dergelijk onderwerp zwaar wordt, maar dit is bij GenderBlender niet het geval. Juist omdat MU het aan de bezoeker overlaat om de werken in de tentoonstelling te interpreteren en een plaats te geven, blijft er een openheid en ruimte bestaan die dit soort onderwerpen in deze context goed doen.