Kunst / Expo binnenland

Reis door de tijd bij The Times

recensie: Maze de Boer, Jan Hoek (o.a.) - Van perskamer tot kunstpaleis

.

Een nieuw kunstcentrum, gericht op Amsterdam en haar eigen kunstenaars, dat moet The Times worden. Het initiatief is een dependance van het Amsterdam Museum en vestigt zich vanaf 2 juni in het oude gebouw van het Algemeen Handelsblad aan de Nieuwezijds Voorburgwal. De tentoonstelling heet toepasselijk: Van Perskamer tot Kunstpaleis.

~

De eerste tentoonstelling in het wat rommelige kunstpaleis, biedt je een reis door de geschiedenis van het gebouw en diens omgeving. Bij binnenkomst zie je een grote installatie opgebouwd uit kranten in het midden van de ruimte staan. Het is een bulldozer die er eigenlijk uitziet als een tractor. Deze bulldozer/tractor is een duidelijke verwijzing naar de tijd dat het pand het Algemeen Handelsblad huisvestte. Het werk van Maze de Boer trapt een open deur in wat betreft de slechte tijd waarin de gedrukte media zich momenteel bevinden. Een knap staaltje knutselwerk is het zeker en het past goed bij een van de doelstellingen die The Times heeft: opbouwende kritiek leveren op de huidige maatschappij.

Amsterdamse rellen

Een andere doelstelling van de dependance is hedendaagse kunstenaars te betrekken bij de geschiedenis van Amsterdam. Een historische maar ook actuele verwijzing naar het koningshuis kan in de tentoonstelling niet ontbreken. In 1980 werd prinses Beatrix aan de overkant van het pand namelijk gehuldigd tot koningin van Nederland in de Nieuwe Kerk. De rellen die toen ontstonden rondom de kroning waren van een geheel andere orde dan de vijf mensen die twee maanden geleden op het Waterlooplein stonden te protesteren tegen de monarchie. In die eerstgenoemde generatie heerste er nog passie voor reuring en protest. De punkers van de jaren ’80 maakten van Amsterdam een zooitje. De resten daarvan hebben een speciaal hoekje gekregen in The Times. Losse krantenartikelen over de rellen zijn tegen de kantoordeur van de instelling geplakt en het Amsterdam Museum heeft relevante voorwerpen uitgeleend. Er is bijvoorbeeld een geschilderde Beatrix in koningsmantel te zien en een politie-uniform uit de kroningstijd.

~

Krakende kunstenaars

Sinds 1978 is het gebouw gekraakt en vandaag de dag wonen er nog steeds kunstenaars als krakers. Eén van hen is fotograaf Jan Hoek; hij woont ‘bij dat mooie balkon’ schrijft hij in het werk dat hij laat zien in de tentoonstelling. Het aandoenlijke maar schrijnende kunstwerk bestaat uit foto’s van de junk Kim, die Jan aansprak op straat. Hij wilde namelijk foto’s van haar maken in zijn huis. Toen ze wegging voelde hij zich schuldig omdat hij haar misschien het gevoel had gegeven dat ze fotomodel kon worden. Hij spoorde haar een jaar later op voor een fotoshoot die hij voor haar regelde in het Parool en zo kwam haar droom toch uit. De foto’s zijn geplakt op wit papier, daarnaast heeft hij handgeschreven opmerkingen staan als: ‘Samen bedachten we thema’s voor de shoot. 1: Motors, want ze vindt motors gaaf. 2: Dieren want ze houdt heel erg van dieren.’ De geschreven teksten naast de bijzondere foto’s maken het geheel des te meer persoonlijk.

Het werk van Jan Hoek past heel goed in de sfeer van de hele tentoonstellingsruimte. Er was misschien niet veel budget voor de tentoonstelling, maar met de bestaande middelen is er een mooie vernieuwende tentoonstelling van gemaakt. De dependance van het Amsterdam Museum mag in elk geval nog tot juni 2014 geschiedenis toevoegen aan het gebouw.