Kunst / Expo binnenland

Jong (/) volwassen

recensie: Folke Janssen, Kevin Gallagher, Jan Hoek e.a. - Prospects & Concepts 2014
Folke Janssen, <em>Bag III, zipper-fox, fol-da-ble, VIII</em>, 2014.

Folke Janssen, Bag III, zipper-fox, fol-da-ble, VIII, 2014.

De kunstwerken zijn van wisselende kwaliteit. Folke Janssen (Helmond, 1979) maakt gevoelige stofjes van harde materialen. Bij Prospects & Concepts zijn onder andere een opgezette vos en een kamerplant van zijn hand te zien, verpakt in een ‘zachte’ deken van kwetsbaar glas. Dit levert sensuele beelden op met een overdaad van nog niet verkende betekenissen. In elk werk worden weer nieuwe objecten bij de werkwijze betrokken maar in geen van deze werken wordt er ingegaan op de hierdoor ontstane betekenis.

Materiaal tussen poëzie en betekenis

Kevin Gallagher (Chicago, 1986) maakt installaties met alledaagse materialen. Space Ink bestaat uit speakers die verbonden zijn met een display. Om de speakers is een klein bouwwerk van glasvezel gemaakt met vulkaan-achtige vormen. Recht boven de speakers maakt de constructie plaats voor kuiltjes met inkt, zodat de trillingen van het geluid afkomstig van het display de zwarte inkt over hun witte ondergrond verspreid. De werken hebben moeite om een onderscheid te maken tussen kleine natuurkunde-experimentjes en clichématige poëzie.

Ook veel van de andere kunstenaars lijken te worstelen met de betekenissen van materiaalgebruik. Dit valt met name op door de professionele benadering van het materiaal. De meeste werken zijn technische hoogstandjes waarbij het tekort aan inhoud als een pijnlijk gemis valt.

Jan Hoek, <em>The Sex Bubble Pattaya</em>, 2014.

Jan Hoek, The Sex Bubble Pattaya, 2014.

Mogelijkheden van het internet

Belovender zijn de kleurenprints van Jan Hoek (Utrecht, 1984). Zijn serie The Sex Bubble Pattaya toont het leven van een Thaise Lady boy. Door de regie van de foto’s terug te geven aan het subject, geldt het eindwerk als een kruising tussen fotografie en een persoonlijke branding campagne. In het geval van de Lady boy mondt dat uit op felgekleurde plaatjes met verhalen over het leven en liefde in een speelse blogstijl.

Lotte Reimann (Achim, 1982) heeft gelijkend krachtige beelden ontdekt. In de twee series die er van haar op Prospects & Concepts te zien zijn, onderzoekt ze de mogelijkheden van op het internet gevonden afbeeldingen. In Reflections – an unfinished collection zijn door de kunstenaar gemaakte Ebay-advertenties te zien waar haar naakte lichaam in de reflectie van de verkochte apparatuur opdoemt. Bij de gitaar en motorhelm gaat dit nog subtiel, maar in een achteruitkijkspiegel is het moeilijk het poserende naakt te negeren.

De tweede serie, Jaunt, richt zich op de amateurpornografie die een koppel in de loop van hun relatie heeft geproduceerd. In de foto’s verandert het koppel gebruikelijke taferelen in een bijzondere, persoonlijke situatie. Beide series onderzoeken een nieuw type beeld, voorzien van eigen composities en stijlkenmerken, dat ontstaan is door de vrijheid die het internet biedt. Mensen zijn eindelijk in staat geweest een beeldtaal te ontwerpen voor hun sociale zijn.

De werken die te zien zijn bij Prospects & Concepts zijn zeer wisselend van kwaliteit. De focus lijkt te liggen op verkenning van materialen. Dat gaat uitstekend. De meeste werken zien er volwassen en afgewerkt uit. De werken halen echter veel betekenissen aan, soms tegengesteld, zonder deze uit te werken. De kunstenaars die hier de inhoud van hun werk consequenter doorvoeren zijn wel veelbelovend en zeker de moeite waard.