Kunst / Expo binnenland

Houden van de Maas

recensie: I love de Maas

.

Iwan Smit: Vergeten sport van de Maas

Iwan Smit: Vergeten sport van de Maas

Het is een goed initiatief van het museum om jongeren te vragen uiting te geven aan één van de belangrijkste elementen van het museum: water. Uit tientallen inzendingen is een aantal kunstwerken uitverkoren en tentoongesteld. Eindelijk wordt er uit de ‘bekrompen’ museumsfeer gestapt en ziet de bezoeker de mix van een historisch onderwerp naast kunst. Is het logisch dat een museum voor scheepshistorie moderne kunst laat zien? Het antwoord hierop moet ‘ja’ zijn. Het is immers ook onderdeel van de maatschappij en dat is het altijd al geweest. Tevens wordt er al lang gebruik gemaakt van kunst om historische feiten te ontdekken. Maar het is vernieuwend dat er nu kunst hangt die met ‘vandaag en morgen’ te maken heeft.

Divers

Jongeren hebben de kans gekregen om de Maas uit te beelden op verschillende manieren. De tentoonstelling behelst schilderijen en keramiek, maar ook textiel. Er zijn duidelijke kenmerken van de jongerencultuur te vinden in de kunstwerken. Veel urban, maar ook videokunst is te zien. Een hele leuke mix van stijlen. Er is zelfs een Hyvespagina gemaakt van het project. Dit maakt het werk zeer toegankelijk. De Maas en de kunst zijn beide aan verandering onderhevig en dat is goed te zien.

Bekende kunstenaars

Wendy van der Waal: De Maas als levensader -

Wendy van der Waal: De Maas als levensader –

Er zijn naast de inzendingen werken tentoongesteld van drie bekende eigentijdse kunstenaars: Luuk Bode, Eric van Straaten en Kas. Ook hun uitbeeldingen zijn een mix van moderne beeldmiddelen. Luuk Bode maakte een modern schilderij, Kas een video en Eric van Straaten maakte door middel van fotografie stillevens van de machinekamer op een containerschip. Deze drie heren waren tevens de jury van de uitgeschreven wedstrijd. Het geeft wel een beetje het gevoel alsof zij de ‘goede’ kunstenaars zijn en de kunst van de jongeren een soort lagere status heeft. Zo moet je niet naar het werk kijken. De bezoeker moet echt zelf uitmaken wat zij of hij mooi vindt.

Winnaars

Debby Bosman heeft de vakjuryprijs gewonnen voor haar mooie, met Rotterdamse thema’s beschilderde kaplaarzen. Een symbool voor een ‘werkstad’ volgens de jury. Als junior heeft Yoshi Cohen gewonnen met een documentaire over de haven. Een Rotterdamse jongen die op een leuke manier vertelt waarom die stad zo belangrijk is. Verdiende winnaars? Volgens het publiek heeft Elise Talgorn gewonnen met haar schilderij Gele dageraad. Een prachtig werk dat de sfeer van de haven wil uitdrukken in de ochtend. Alle drie verdiende winnaars.

Debbie Bosman: Rotterdam sterker door strijd

Door de diversiteit van de tentoonstelling is het mogelijk om drie totaal verschillende winnaars te hebben met uiteenlopende objecten. Het is goed dat de tentoonstelling zo uiteenlopend is, want dat maakt het spannend. Hierdoor kunnen mensen ook zien dat kunst niet alleen bestaat uit schilderijen en beeldhouwwerken. De toekomst van de Maas wordt op deze manier uitgebeeld in vorm en materiaal.