Kunst / Expo binnenland

Onderdompelen in kunst

recensie: diverse kunstenaars

.

Hans van Benthem, Angel Warrior 1 en 2
Hans van Benthem, Angel Warrior 1 en 2

In eerste instantie ontneemt een grote tent met de vele bezoekers voor de opening het zicht op het park. Maar na het officiële gedeelte wordt dat ruimschoots gecompenseerd; in een heerlijk zonnetje kan er in alle rust door het park worden gewandeld om de kunst te gaan bekijken. Daar openbaart zich direct het aloude dilemma: eerst naar dat grote beeld in de verte of toch naar die sculptuur daar half verscholen achter een struik? Dit park kent geen vaststaande routing en eigenlijk ook geen hiërarchie. Er blijft niets anders over dan gewoon een kant op te lopen en onderweg maar zien wat zich aandient.

Paddestoelen en bloemen

Ondanks het natuurlijke karakter, is er in deze tuin wel degelijk gebruik gemaakt van enkele zichtlijnen. Uit de tent lopend zijn zowel links als rechts in de verte de enorme houten sculpturen van Simcha Roodenburg te zien. De belijning van zijn houten staketsels sluit prima aan bij de lange as waarop ze staan. Tussen twee futuristisch uitziende poortwachters (Angel Warrior 1 & 2) van Hans van Benthem leidt het pad naar Roodenburgs Sculpture for the Uprising. Daar blijkt dat het hout zelfs al begroeid is met paddestoelen, de sculptuur lijkt zich helemaal thuis te voelen.

Tom Claassen, Hangende mannen
Tom Claassen, Hangende mannen

Wie vervolgens doorloopt naar de uiterste hoek van het landgoed ziet in de verte zes houten mannen bungelen. Toch wel een luguber gezicht, deze beelden van Tom Claassen. Eenmaal dichterbij gekomen zijn ze een stuk minder eng. Nu overheerst het gevoel ze even aan te raken als troost, het zijn immers gewoon hulpeloze poppen die langzaam wiegen in de wind. Het tafereel krijgt zelfs een poëtisch karakter doordat precies op het stuk gras waar het beeld staat kleine gele en paarse bloemen groeien.

De juiste mix

Vanuit deze hoek krijg je een mooi overzicht op het achterste open gedeelte met heuvels en vijvers waar ook enkele van de grote beelden staan, tegelijk lonkt er links een bossage waarin ook beelden staan te wachten. Wanneer je het open gedeelte inloopt, valt goed te zien dat deze ruimte biedt voor het grote gebaar dat overrompelt, bijvoorbeeld in de vorm van Marc de Roovers enorme houten cirkel (Kringloop, 2005). Tegelijk staan – schijnbaar willekeurig – links en rechts ook kleinere werken verspreid. Ondanks de nabijheid van de grotere beelden, zijn zij toch in staat vanuit hun eigen waarde de aandacht te trekken. Er is een manier gevonden om deze mix tussen groot en klein prima te laten werken.  

 

Marc de Roovers, Kringloop (2005)
Marc de Roovers, Kringloop (2005)

De bospartijen bieden ruimte aan verrassingen. Zo bots je in één van de bosjes haast op wat het restant zou kunnen zijn van een vergeten oorlog: een half verroeste tank van het duo Van der Kraan (1989). Naast deze confrontatie is er ook ruimte voor humor in Peer Venemans Hovaardij (2000). Half verstopt in een struik versterkt deze ‘stiekeme’ opstelling zijn verbeelding van de zeven hoofdzonden. De realisatie dat de sculptuur een kleine piemel heeft is voor veel mensen reden om – na zich te hebben vergewist dat niemand ze ziet – deze even aan te raken.

Onderdompelen

Na de ‘kleine schok’ van Veneman en de vele andere indrukken is er het terras om even bij te komen. Vanaf daar is er een heerlijk uitzicht over het voorste open deel van het park. En ben je weer een beetje bijgekomen, dan zijn er nog de binnenruimten, met kleine sculpturen en installaties, en de boomgaard, met enkele kolossen, om te bezoeken. Het klinkt allemaal wat veel, maar de charme van de Anningahof is dat het de bezoeker daarin de vrijheid biedt om zelf te struinen en te ontdekken, niets is voorgekauwd. Waar op het terras de Man van Atlantis (Luk van Soom, 2002) aanstalten maakt om zich in de onderwaterwereld van de vijver te begeven, kan de bezoeker zich hier voor even ook in een andere wereld onderdompelen. Eentje waar je vaker zou willen zijn. Doe jezelf een plezier en trek er de hele middag voor uit.