Kunst / Expo binnenland

Homo Empathicus

recensie: BredaPhoto International Photo Festival

BredaPhoto editie 2012 is vernieuwend, verfrissend en heeft voor ieder wat wils. Van nieuw en jong talent tot gevestigde fotografen met internationale faam. Een fotofestival dat maatschappelijk betrokken is en kwaliteit hoog in het vaandel heeft.

BredaPhoto International Photo Festival is een tweejaarlijks festival dat plaatsvindt in de binnenstad van Breda. Hiermee wordt  fotografie gecombineerd met een wandeling langs verschillende locaties in de stad. Elke editie heeft een overkoepelend en actueel thema. Het thema van dit jaar, de Homo Empathicus, borduurt voort op het thema van 2010, namelijk de op ‘Tilt’ geslagen en door de economische crisis ontwrichte wereld.

Broomberg & Chanarin

Broomberg & Chanarin

Ruimtelijk rariteitenkabinet 2.0
BredaPhoto is niet alleen maatschappelijk verantwoord, maar ook nog eens innovatief. De tentoonstelling Small Stories Bigger Picture in het Museum of the Image (MOTI) is een samenwerkingsproject waarbij beeld, innovatie en techniek samenkomen. De mens van nu is gewend aan een overvloed aan beelden, internet en social media. In een vernieuwende expositie wordt informatie gevat in visuele verhalen. De tentoonstelling is multimediaal (grafische vormgeving, animatie, fotografie en film) en prikkelend voor het brein. Small stories Bigger Picture toont onder meer het werk Interrogations van World Press Photo winnaar Donald Weber (1973) over verhoorkamers in Oekraïne en  het boek Perceel nr. 235/encyclopedie van een volkstuin over alles wat groeit in een stukje tuin in Rotterdam van Anne Geene (1983).

Nieuw talent
Naast nationaal en internationaal gevestigde namen (o.a. Teun Voeten, Yuri Kozyrev en Philip Toledano) biedt BredaPhoto ook een podium voor nieuw en opkomend talent. Met het academieproject werkte BredaPhoto samen met zes opleidingen fotografie in Nederland en België. Zestien getalenteerde fotografiestudenten werden geselecteerd en worden nu geïntroduceerd aan het publiek. Een wandeling door het Breda’s Museum, het MOTI en Galerie Ecker is een wandeling langs de installatie Sleepwalk, een persoonlijk dagboek van Lara Gasparotto (1989), Het Rijk van der dwergen over een attractiepark in China van Sanne de Wilde (1987) en The Strenght of Weak Ties van Maarten van de Bossche (1984) over de relatie met een buikspreekpop.

Kyungwoo Chun

Kyungwoo Chun

Een ander in het oog springend project met nieuw talent is het initiatief van de Koreaan Kyungwoo Chun (1969), fotograaf en docent aan de Chung-ang Universiteit in Seoul. Zijn eigen enigmatische portretten genaamd ‘performances’  hangen in het MOTI. Daarnaast selecteerde hij voor BredaPhoto   zijn beste fotografiestudenten en organiseerde hij een unieke groepstentoonstelling van jonge Koreaanse fotografen in het Huis voor Beeldcultuur. Het resultaat is een bijzondere inkijk in wat jonge Koreaanse fotografen bezighoudt. Een voorbeeld is Jung Jihun (1983) met het stadsproject Construction Site. In dit project brengt hij bouwplaatsen van toekomstige appartementencomplexen in beeld. Zijn foto’s tonen koude ruimten van onafgebouwde kamers in woonhuizen, die later het centrum van huiselijkheid zullen vormen.

Masao Yamamoto

Masao Yamamoto

Empathie en nieuw optimisme
Gevoel, emotie en mededogen typeren Bredaphoto 2012, maar het festival is niet melodramatisch. In tegendeel. Het project Kawa (vertaald als vloed) en Nakazora van de Japanner Masao Yamamoto (1957), over de schoonheid van de natuur, is poëzie. De glasmaquettes Afterlife van het duo Broomberg (Zuid-Afrika, 1970) & Chanarin (Engeland, 1971) over de elf Koerdische gevangenen die in 1979 stierven voor een Iraans vuurpeloton, zijn conceptueel en verkennen de grenzen van de documentaire fotografie. De korte film Zingende man van Carel van Hees (1954) is een ode aan een innemende Rotterdamse straatkrantverkoper en doet je met een glimlach naar huis gaan. Met de empathische mens toont BredaPhoto nieuw optimisme en een tegenwicht voor de materialistische en egocentrische mens. BredaPhoto is nog tot 21 oktober 2012 te bezoeken.

 

Reageer op dit artikel