Muziek / Album / Concert

Marcela Bovio: Unprecedented – Interview & Live

recensie: Krachtige en bijzondere start
Marcela Bovio @ Paradox

De van oorsprong Mexicaanse Marcela Bovio gaat na een carrière als zangeres van verschillende metal en progrock bands haar succes solo zoeken. Met haar eerste album Unprecedented legt ze op een heel andere en bijzondere wijze de lat artistiek hoog. Veel van haar fans zullen zich mogelijk niet onmiddellijk kunnen vinden in dit solowerk.

Het lag voor de hand dat ze in het verlengde van haar eerdere werk in de metal en progrock verder zou gaan. Toch kiest Bovio voor een avontuurlijk album dat zweeft tussen de klassieke muziek en de progrock. Haar klassiek geschoolde stem ontwikkelde ze met haar zus al vanaf haar vijfde jaar. Het leidt tot een interessant gemixt album waarin ze begeleid wordt door een strijkkwartet of zelfs zonder begeleiding. Reden genoeg om Bovio zowel live tijdens een optreden te horen als persoonlijk te spreken over haar keuzes.

Persoonlijke liedjes

Op 6 oktober legt 8WEEKLY telefonisch contact met Bovio om wat meer van over haar achtergrond te horen. Bovio spreekt na acht jaar wonen en werken in Nederland prima onze taal. “Het was voor de carrière beter om Mexico voor Nederland te verruilen. Bovendien had ik een relatie gekregen met de bassist van Stream of Passion waarmee ik inmiddels samenwerkte. De liefde bracht me uiteindelijk naar Nederland; toch mis ik de mensen daar en vooral het weer. Zeker nu de herfst hier weer in aantocht is”.

Welke van de vele samenwerkingen was het belangrijkste voor je? “De samenwerking met Arjen Lucassen in Ayreon voor het album The Human Equation was artistiek belangrijk voor me, maar ook voor mijn carrière. Ik had er ook wat eigen inbreng in. Toen we dit jaar in Rotterdam het album live uitvoerden was dat opnieuw een bijzondere ervaring. Lucassen stond toen zelf niet op de planken, maar heeft wel even zijn gezicht laten zien aan de prima band die hij had samengebracht.”

Met de crowdfunding voor deze eerste solo-cd haalde je het viervoudige op. “Ja, dat was heel bijzonder. Ik heb dat geld kunnen steken in de promotie van het album en ook de tournee die ik nu ga doen. Ook geeft het de ruimte om wat sneller met meer nieuw werk te komen. Zo heb ik plannen om volgend jaar ook met wat hardere muziek te komen. Het is nog niet zeker wat dat gaat worden, dus daar wil ik nog niet te veel over zeggen.”

Waar gaan de liedjes op dit album over? “De liedjes zijn heel persoonlijk en omdat ik het zo klein in de begeleiding heb gehouden, durfde ik nog persoonlijker en dichter bij mezelf te blijven dan anders het geval zou zijn geweest. Mijn meest persoonlijke liedje is de albumafsluiter ‘The One’. Ik vind het fijn dat luisteraars ook hun eigen betekenis aan mijn liedjes geven in plaats van dat ik ze uitleg. Soms zing ik in het Spaans en soms in Engels, omdat bij het schrijven de woorden de ene keer vanzelf in de ene taal komen en dan weer in de andere. Sommige zaken kan ik ook beter in het Spaans vertellen dan in het Engels.”

Binnenkort treed je op met pianobegeleiding en geen strijkerskwartet, waarom? “Erik van Ittersum heeft mooie pianobewerkingen gemaakt van mijn liedjes. Die voer ik samen met hem in een kleine tournee uit, en ook als voorprogramma van de akoestische coverband van Iron Maiden: Maiden United. Maar daarna ga ik ook in Europa op tournee met een kwartet.”

Nieuwsgierigheid

Het album Unprecedented werd in september in eigen beheer uitgebracht. Toch vindt het zijn weg nu gestaag naar diverse critici. Het album is een bijzondere samensmelting tussen twee stijlen van een zangeres die duidelijk haar sporen verdiende in de metal en progrock. In deze hoofdzakelijk klassieke setting gaat ze dat ook niet helemaal uit de weg, al moet je de begeleiding van de gitaren er dan wel zelf bij denken. Haar geschoolde stem laat ook haar klassieke kant horen, zoals bijvoorbeeld in ‘Stars’, dat menig operahart sneller zal doen laten kloppen. Het album opent daarnaast met ‘Hay Amores’: een Spaans lied dat handelt over de passie in ons leven. Soms is dat een passie die ons ten goede drijft, maar soms ook een vergiftigende passie; een passie die ons samenbrengt of een passie die ons juist uiteendrijft. Je kan alleen maar raden waar het in het leven van Bovio zou passen.

Ook live zingt Bovio de nummers prachtig voor een ademloos publiek op 6 november jongstleden (zie foto’s) in Tilburg. Daar speelt ze ook ‘Saboteurs’ dat gaat over de stemmetjes in je hoofd die zeggen dat je iets niet kan. Bovio bewijst echter dat ze het allemaal wel degelijk kan en een nieuwe stap zet in haar carrière. Dit doet ze met liedjes die zowel tot hun recht komen met een strijkerskwartet waar veel afwisseling in is te horen, als in een pianobewerking waarbij de spanning iets minder lijkt te zijn en het onderhoudende moet komen uit de zang van Bovio zelf.

De aanwezigheid van een diepere betekenis samen met de bijzondere uitvoering met een krachtig geschoolde stem, begeleidt door een creatief kwartet, maakt dat Bovio met Unprecedented haar solocarrière krachtig start en ons nieuwsgierig maakt naar wat deze dame ons nog meer gaat voorschotelen.

Live in Nederland:
24 november, Peeriscoop Theater, Gorinchem
28 december, Tivoli de Helling, Utrecht (met Stream of Passion)