8WEEKLY

Kijk ons eens: Kill Bill

Artikel:

.

~

De vorige keer kreeg ik van Jan Auke de opdracht om naar The Making of Kill Bill te kijken. Diezelfde avond moest ons vaderlands voetbalelftal zijn hachje zien te redden tegenover een aantal stoere Schotten, en dus belande Kill Bill op het tweede plan: de videorecorder. Nadat we allemaal hadden vastgesteld dat de Nederlandse vedetten alleen de handen uit de mouwen steken als het echt niet anders kan, was het tijd voor al het fraais dat mijn videootje had vastgelegd. Veronica zendt de laatste tijd wel vaker van dat soort ‘specials’ uit. En allemaal komen ze op hetzelfde neer: een paar saaie interviewtjes met de filmposter op de achtergrond, wat beelden die je eigenlijk ook al in de trailer hebt gezien en tenslotte nog even een teleurstellend kijkje achter de schermen. Meer valt er over die Kill Bill-special niet te zeggen.

De extra huiswerkopdracht die ik van Jan Auke meekreeg was echter een stuk interessanter. Wat is nou de beste film van Quentin Tarantino? Om de keuze wat te vergroten heb ik besloten te kijken naar alles wat hij geschreven heeft, in plaats van alles wat hij heeft geregisseerd. Net als mijn mening over bovengenoemde special was ik daar eigenlijk ook snel uit. Het allerbeste van Tarantino is gewoon Pulp Fiction. Ik hoor nu alle filmfreaks verwijten maken dat ik wel voor een heel veilige keuze ga, maar dat is pretentieus gezeur. Pulp Fiction is gewoon qua stijl, dialogen, muziek en constructie superieur aan alle andere films met het Tarantino-stempel. Reservoir Dogs was naar mijn mening meer een soort vingeroefening, maar dan wel een erg goede. Alles wat Tarantino in Dogs laat zien doet hij in Pulp Fiction over, maar dan veel en veel beter. Als je de twee films naast elkaar legt, kun je niet anders dan concluderen dat Pulp Fiction gewoon de beste is.

Een eervolle vermelding is er voor True Romance, omdat die film een aantal prachtige dialogen bezit, en net als Reservoir Dogs een soort voorproefje biedt voor Pulp Fiction. Ook erg leuk is de toneelversie TROE ROMANS, een jaar of drie geleden opgevoerd door het NNT. Om alle Tarantino-dialogen in het Nederlands te horen is zeker een zeer aparte ervaring. Een minder eervolle vermelding krijgt de film Four Rooms. Deze film is een vierluik, en Tarantino heeft één van de verhalen geschreven en geregisseerd. Zelden heb ik zo’n saaie, suffe en totaal laveloze film gezien. Absoluut dieptepunt.

En dan nu de hamvraag: waar laten we Jan Auke naar kijken? Aanvankelijk wilde ik hem het prachtige programma Time Commanders van de BBC laten zien, waarin kandidaten via computersimulatie historische veldslagen naspelen. De bedoeling is dat zij het er beter van af brengen dan bijvoorbeeld de Galliërs tegen de Romeinen. Helaas is die show afgelopen, en moet ik dus met een alternatief komen. En toen ik toch op de site van BBC aan het kijken was, viel mijn oog op Film 2003 with Jonathan Ross. Ross presenteert al jaren geweldige programma’s op de BBC, en heeft een prachtig Brits gevoel voor humor. Filmprogramma’s redden het in Nederland zelden. De huiswerkopdracht voor Jan Auke: Waarom falen tv-programma’s in ons Land, en zou het format van Film 2003 het misschien wel kunnen redden?

Film 2003

Elke dinsdag op BBC1, 0:25 uur