‘Jullie hoeven niet bang te zijn, wij zijn al bang genoeg’

recensie: Marjolijn van Heemstra i.s.m. De Brouwerij / Frascati Producties - Sirens
Sirens

In een co-creatieproject met psychiatrisch centrum De Brouwerij koppelde Frascati Producties theatermaker Marjolijn van Heemstra en singer songwriter Maaike Wijbenga aan elkaar. Het is een experiment in de ontmoeting tussen verschillende domeinen, waarvan de uitkomst compleet vrij is. Aan de hand van vijf gesprekken schrijft Van Heemstra een voorstel waarin de verbeelding van een voorstelling wordt aangesproken: een voorstelling geïnspireerd op Maaike’s ervaringen in Amerika.

De ‘presentatie’, zoals Marjolijn de avond noemt, begint met een kort gesprek met een van de medewerkers van De Brouwerij, ook wel een ‘lid’ genoemd. Marjolijn introduceert deze bijzondere plek waar mensen met een psychische kwetsbaarheid terecht kunnen: een plek waar iedereen gelijk is, een community. De plek waar Maaike haar leven weer heeft op kunnen pakken na haar psychose in Amerika.

Eenzaamheid

Maaike Wijbenga is een singer songwriter-talent en volgde een gerenommeerde opleiding in Amerika. Als gevolg van haar psychische kwetsbaarheid had zij geen andere keus dan terug te keren naar Amsterdam. De eenzaamheid speelde daarin een grote rol. Een eenzaamheid die in onze maatschappij vaak in het onderbewustzijn sluimert tot het ons opeens weet te domineren. De kwetsbaarheid van een mens in de samenleving is dat wat Marjolijn herkent in de gevoeligheid voor psychische klachten. En het ogenschijnlijk simpele medicijn liefde, van vrienden en/of familie, dat vaak over het hoofd wordt gezien.

Roadtrip

De presentatie heeft een serene vorm, waarin Marjolijn met haar warme stem verhaal doet over de ideeën over de roadtrip. De roadtrip die als rode draad in de voorstelling een veelvoud aan verschillende scènes zal brengen, waarin de psychose door het publiek wordt begrepen en een herkenbaarheid mogelijk is. De adembenemende muziek van Maaike doet het verhaal leven. Met enkel haar gitaar, haar stem en een loop station, creëert zij een intieme sfeer. Want soms zijn enkel woorden niet genoeg.

Veilig

Een bijzondere toevoeging aan de voorstelling is het nagesprek met psychiater en professor aan de Universiteit van Maastricht Jim van Os, oprichter van De Brouwerij Jules Tielens, Marjolijn van Heemstra en Maaike Wijbenga, onder leiding van journalist Coen Verbraak. Verbraak creëert een goed evenwicht in de aandacht voor de wetenschappelijke benadering van een psychose en de jarenlange ervaring met mensen die psychisch kwetsbaar zijn. Het zojuist gepresenteerde voorstel komt heel dichtbij en dit is voelbaar. De zaal is een veilige arena, waarin menselijk leed wordt gedeeld en oké is.