8WEEKLY

De recensent gerecenseerd

Artikel:

.

~

Hoogspel

Zelf was ik jarenlang groot fan van Hoogspel. Helaas ging dit blad, de Nederlandse pionier op gamesbladen gebied, vorig jaar ter ziele. Op www.hoogspel.nl geeft uitgever Harry D’emme een duister beeld van de spelletjeswereld. Hij stelt dat het blad ten onder is gegaan doordat ze weigerden toe te geven aan de druk van de fabrikant. Die wilde steeds vroeger previews van onaf materiaal in het blad zien, en zodra er een slechte recensie was te lezen betekende dat het einde van de broodnodige sponsorgelden. Hoogspel blonk uit omdat ze het blad niet vulden met paginagrote screenshots. Het taalgebruik was “volwassen”, het blad leek zijn lezers serieus te nemen. Verder viel Hoogspel op doordat ze geen cijfers aan hun recensies verbonden, maar een gedegen conclusie waaruit de lezer kon afleiden of het een goed spel betrof of niet.

Power Unlimited

PU is ook een wat ouder blad in Nederland. De lay-out in door de jaren heen nog wel eens veranderd, de inhoud niet. PU-recensies zijn duidelijk gericht op een wat jonger publiek. Dit spel is dus “vet dope”, echt “totaal de bom!” Jeez, this rulez! Soms doet dit semi-populaire taaltje een beetje koddig aan. Op zich is PU inhoudelijk wel in orde. Veel recensies waarin de spelinhoud goed wordt beschreven. Door de jaren heen is de hoeveelheid tekst teruggelopen ten faveure van meer plaatjes. Dat is jammer omdat je daardoor de PU in een uurtje doorgelezen hebt en je je een tikkie bekocht voelt. Verder is hun cijfersysteem een beetje uit de hand gelopen. Een spel moet minstens een 8,5 hebben om een beetje leuk te zijn, terwijl een 7 al snel een slecht spel betreft. In mijn opinie is een 7 toch ruim voldoende. Het blad is echter relatief goedkoop, en dat maakt een hoop goed.

~

PC GamePlay

Is het Belgisch, is het Nederlands? In elk geval is PC GamePlay momenteel inhoudelijk één van de betere bladen. Zeer leesbare recensies, 2 demo CDroms, hier en daar subtiele leuke humor. De cijfers zijn redelijk te noemen. Als een spel een 7 krijgt is het nog altijd wel een redelijk spel, en niet de miskoop van het jaar. Verder staat er genoeg in waardoor PC GamePlay voor PC-bezitters de betere koop van het moment is.

PlayNation

PlayNation richt zich vooral op de Playstation en Playstation2. Het begon veelbelovend, maar tegenwoordig mag je blij zijn als er al zes reviews in staan. Verder staat het blad vol met onvolledige previews, veel advertenties en onderbroekenlol van de redacteuren. Sinds de PS2 kan PlayNation niet snel genoeg PSX-spelletjes uit haar blad weren. Ze zijn echter wel slim genoeg om het blad in plastic hoesjes te verkopen waardoor een PSX-bezitter het blad toch koopt, niet wetende dat er hooguit één artikeltje aan die goede ouwe trouwe kast besteed wordt. Het blad is vrij duur en is zijn prijs eigenlijk niet waard. Een recensie van vier pagina’s past qua tekst vaak op een half A4’tje. De recensies zijn echter wel goed geschreven, hoewel er hier en daar wat PU-taalgebruik valt waar te nemen.

~

GameQuest

De nieuweling van het stel. GameQuest magazine wordt samen met het Yorin TV-programma gemaakt en richt zich net als PU op de jongere lezer. Niet zozeer door populair taalgebruik, maar meer qua diepte van de reviews. Het grote probleem van GameQuest is dat zo’n 60% van het blad uit previews bestaat, en dat er dus verder weinig informatie te vinden is over spelen die daadwerkelijk al in de winkel liggen. Hooguit 15% van het blad wordt aan recensies besteed. Voor de jongere gamer een aardige koop omdat het blad niet te duur is.

PC Zone

Niet te verwarren met PC GamePlay. PC Zone is van dezelfde uitgever als PlayNation en GameQuest. Bij het blad zit een CD-rom met de laatste demo’s, en net

~

als PlayNation is het vrij dik. Het blad staat vol met advertenties, wat de leesbaarheid helaas niet ten goede komt. Verder proberen ze het wel, maar kunnen ze het populaire taalgebruik niet buiten de deur houden. Het blad is zo’n beetje het duurste in Nederland, en gezien de betere alternatieven kan ik het dan ook niet aanraden. Vaak blader je een Zone een beetje door om hem daarna voor altijd weg te leggen.

Alternatieven

In het buitenland komen ook tonnen aan games magazines uit. De beste daarvan is nog altijd het Engelse Computer and Video Games (CVG). Het is tevens één van de oudste bladen, en dat brengt nogal wat prestige mee. Ze zijn heel up to date, hebben een goede verhouding qua screenshots/text en beschikken over lekkere Britse humor. Jammer genoeg is het blad hier in Nederland erg duur, dus voor menig koper zal een Nederlands blad de uitkomst zijn.
Het Duitse PowerPlay is ook geen gekke keuze: veel info, goede afgewogen recensies. Verder is online www.gamez.nl een goedkope en complete optie. En natuurlijk de reviews van 8WEEKLY!

Links

PC Zone