De onderbroek van Christina Ricci

recensie: Anything Else

Woody Allen maakt sinds jaar en dag dezelfde film. Hij giet zijn verhaaltje(s) in een eenvoudig scenario, weet dat grote sterren bij hem willen spelen en acteert in door hem geregisseerde films. Ook voor Anything Else heeft Allen een behoorlijk aantal flauwe grappen op een rij gezet, een flinterdun verhaaltje verzonnen over twee komedieschrijvers, er wat liefdesperikelen doorheen gestrooid en is gaan draaien.

~

Schrijver David Gober (60 jaar), gespeeld door Woody Allen, maakt teksten voor stand up comedians, maar is nooit echt doorgebroken. Natuurlijk heeft hij jarenlang bij de psychiater op de bank gelegen, is wel eens opgenomen geweest en kent voldoende citaten uit zijn hoofd om een belezen indruk te maken.
Jerry Falk (Jason Biggs) staat aan het begin van zijn carrière. Hij heeft de verkeerde vriendin, een meisje dat geeft om status in plaats van inspiratie, wordt begeleid door een foute manager en ligt op de bank bij een psychiater, die telkens dezelfde vragen stelt. Falk wordt verliefd op Amanda (Ricci) na een toevallige ontmoeting en de liefde blijkt wederzijds. De twee schrijvers ontmoeten elkaar bijna dagelijks en praten over werk, liefde en de analyses van de psychiaters. Ze krijgen een aanbieding om als team in Californië te gaan werken en hebben moeite hierover te beslissen.

Seks

Amanda gaat samenwonen met Falk. Ze slikt dieetpillen om ’s nachts de koelkast leeg te kunnen schranzen. Ze vindt dat ze dik is, maar loopt in veel scènes in onderbroek en T-shirt. Er ontstaan problemen met schoonmoeder, de huisvesting en de seks. Ricci blijkt geen orgasmen meer te kunnen krijgen en gaat vreemd om te ondervinden of mannen haar nog kunnen opwinden.

Verveling

~

De seks met een mooie jonge vriendin, de schoonmoeder, de vraagtekens over de carrière, vriendschap en de moeite met het nemen van beslissingen: het zijn in een notendop de onderwerpen waar Allen waarschijnlijk over praat met zijn eigen psychiater. De jonge Falk ligt in deze film op de bank, maar Allen als regisseur lijkt zijn eigen verhaal opnieuw te vertellen. Het levert opnieuw weinig nieuws op. Of om het met het antwoord van de taxichauffeur te zeggen, nadat zijn klant Gober zijn hart heeft uitgestort, “Anything Else?” De chauffeur uit hiermee zijn verveling over steeds dezelfde problemen die zijn klanten hem vertellen. Door de jonge Falk in analyse te laten praten, lijkt de regisseur te willen aantonen dat zijn problemen van elke leeftijd en van iedereen zijn. Allen heeft een trucje gebruikt om hetzelfde verhaal vanuit een ander perspectief te vertellen.

Oude dag

Deze film zal zijn weg naar de fans wel weten te vinden. Ze krijgen een mager verhaaltje in een matig geacteerde film. Allen heeft in het verleden goede films gemaakt, maar het wordt tijd dat hij van zijn oude dag gaat genieten. Allen heeft met Anything Else meer van hetzelfde gefilmd. De oude regisseur lijkt vooral te hebben genoten van het ondergoed van Ricci en dit met veel zorg en verlangen in beeld gebracht.