The Hunted

recensie: The Hunted

~

“Als ik over twee dagen niet terug ben, ben ik dood”, zegt Tommy Lee Jones tegen de FBI wanneer hij een meedogenloze afslachter op probeert te sporen. Veel bloed volgt, maar je zult de hele film uit moeten zitten als je wilt dat er iemand dood gaat. Verwacht geen kwaliteit in de actiefilm The Hunted, zelfs geen vermaak.

Eerst nog even het verhaal: Aaron Hallam (Benicio del Toro) is na zijn verblijf in Kosovo als regeringsmoordenaar van de VS in isolatie geraakt en leeft in de bossen waar hij al een tijd jagers om het leven brengt op een lugubere manier. Als de FBI ten einde raad is wordt de hulp ingeroepen van een FBI wildernis- en survivalspecialist L.T. Bonham (Tommy Lee Jones). Bonham krijgt de moeilijke opdracht om Hallam, die door hem zelf ooit is opgeleid, op te sporen. En dat opsporen wordt wel heel letterlijk genomen… Bonham volgt elk spoor van Hallam. Het lijkt wel een kat en muisspelletje en dat gaat maar door en gaat maar door. Hallam is namelijk ook nogal goed in ontsnappen.

Bloederig

~

Regisseur William Friedkin (The Excorcist) heeft hier echt de plank volledig misgeslagen. Het verhaal staat niet en rammelt aan alle kanten. De acties zijn voorspelbaar en de achtervolgingen allesbehalve spectaculair. Bovendien heeft Friedkin ervoor gekozen om een paar sappige smerige details in deze film te laten zien, alsof het weer een Excorcist-film is. Zo begint de film erg bloederig en meedogenloos en naar het eind toe komt dat weer terug. Jagers komen op een wrede wijze om het leven, afgehakte ledematen vliegen in het rond en messen worden overal ingestoken. Dit siert de film absoluut niet en geeft hem ook geen meerwaarde. Wat dat betreft kan Friedkin zich beter bezig houden met het maken van horror-films.

Oscars

Tommy Lee Jones (Men in Black, The Fugitive) en Benicio del Toro (Traffic) zullen zich voor hun hoofd slaan, dat ze zich hiervoor hebben geleend. Terwijl zij zeker wel het talent hebben, getuige de Academy Awards. Maar dat komt hier in ieder geval niet uit de verf. Jones heeft het druk met spoorzoekertje spelen en heeft maar een paar gesproken scènes en die zijn niet om warm van te worden. Hij staat daar maar en straalt weinig uit. En het enige wat Del Toro mag doen is zijn vechtkunsten vertonen en ook dat gaat vervelen.

~

Waar is toch de diepgang? Deze film had zoveel meer psychologische diepgang kunnen hebben, maar het blijft steeds aan de oppervlakte. Friedkin durfde niet genoeg. Nu is het enige positieve puntje van deze film de omgeving waarin gefilmd is: de jungle. Ook al eerder gezien, maar blijft toch aardig.
Nee, deze film met gaten in het plot, middelmatig acteerwerk en een slecht verhaal is er zeker niet eentje die je persé op je verlanglijstje hoeft te zetten.