Traag sneeuwdrama over een kleine dief en zijn onvolwassen grote zus

recensie: Sister

draait om de twaalfjarige Simon die met diefstal zichzelf en zijn zus Louise onderhoudt. De bijzondere band tussen broer en zus staat centraal in dit drama. Simon is wegens gebrek aan ouders op zoek naar een moederfiguur, maar Louise kan deze rol niet op haar nemen.

Sister

~

Simon (Kacey Mottet Klein) is een kleine dief die allerlei spullen jat van rijke toeristen in een luxueus skioord. Ski’s, helmen, zonnebrillen en zelfs eten zijn niet veilig voor Simons grijpgrage, vingervlugge handjes. Zijn buitgemaakte spullen verkoopt hij door aan kleine kinderen in de buurt. Als een kleine Tony Montana breidt hij langzaam zijn imperium uit.

Simon heeft kennis van allerlei handelswaar, variërend van auto’s tot ski’s. Hij leert Engels, maar de term ‘low profile‘ staat niet in zijn studieboek. Simon steelt en verkoopt alles op klaarlichte dag en hij wordt regelmatig  gepakt. Gelukkig gebeurt dat elke keer door zeer coulante mensen die het blijkbaar geen probleem vinden dat de reputatie van hun skioord eraan gaat door kleine criminelen.

Nachtelijke avontuurtjes

Simons zus Louise (Léa Seydoux) is constant weg van huis. Ze is onvolwassen, doet alles voor geld en in plaats van dat ze voor haar broertje zorgt, zorgt hij voor haar. Louise’s nachtelijke avontuurtjes typeren haar onvolwassenheid. Ze lijkt zich niet te bekommeren om Simon, is hem liever kwijt dan rijk en langzaam wordt duidelijk dat er meer speelt tussen broer en zus.

De film is opgenomen in Zwitserland en dat is te zien. Prachtige plaatjes van besneeuwde bergtoppen, dennenbomen en toeristische dorpjes aan de voet van de berg vormen het decor van de film. Sister beschikt verder over een goede cast waarin ook Gillian Anderson (The X-Files) nog een klein rolletje heeft. Helaas zijn de cast en het decor de enige pluspunten van de film.

Problematisch plot

~

We krijgen een trieste situatie voorgeschoteld met potentieel interessante personages, maar omdat Louise zo slecht is uitgewerkt en allerlei onverklaarbare activiteiten onderneemt, weet de film nooit echt te raken. De film laat het behoorlijk afweten qua plot: dat is onlogisch en onoverzichtelijk. De twee hoofdpersonen worden prima neergezet en zowel Klein als Seydoux spelen sterk en intrigerend, maar veel materiaal om mee te werken is er niet. Na een uur wordt de film dan ook saai en de vreemde, onwerkelijke plotwending zo halverwege de film brengt niet meer teweeg dan de realisatie dat Ursula Meier echt geen idee lijkt te hebben waar ze met deze film heen wil. Ja, naar de Oscars, want deze film wordt de Zwitserse inzending onder de originele titel L’enfant d’en Haut.

De film begint en eindigt in een gondel. In de tussentijd gebeurt er echter zo weinig dat Ursula Meier op elk willekeurig moment de film had kunnen stoppen. Na 97 minuten is het eindelijk zover en het is geen minuut te vroeg. Sister biedt weinig hoop, weinig vooruitgang, weinig humor en weinig vaart. Dat hoeft allemaal geen punt te zijn, maar helaas is de film ook gewoon saai.