Lollige comeback van politieduo

recensie: Starsky & Hutch

Yeah, de seventies herleven. En zo’n foute actieserie als Starsky & Hutch mag dan uiteraard niet achterblijven en moet opnieuw uitgebracht worden. Achtervolgingen in een rood-witte Ford Gran Torino, foute dansjes, verkeerde kapsels en verkleedpartijen: zitten we daar op te wachten? Nou, met Ben Stiller en Owen Wilson in de hoofdrollen is de deze film qua humor zo slecht nog niet.

~

Jammer genoeg hebben we het soort verhaal al wel een beetje te vaak gezien. Twee politieagenten, de ene dom de andere stoer, worden aan elkaar gekoppeld om een zaak op te lossen. Het is wel leuk dat je nu te zien krijgt, wat er aan de televisieserie vooraf ging; ze moeten nog partners worden en vertrouwd raken met elkaar. Een combinatie die op het eerste gezicht een ongelukkige lijkt en ze gaan dan ook met frisse tegenzin aan het werk. Dat levert uiteraard hilarische momenten op; we hadden niet anders verwacht.

Deuk

Starsky & Hutch gebruiken alle middelen die hen tot de beschikking staan om te zaak op te lossen. Dat gaat soms ver, maar nooit te ver: het blijft wel grappig. Maar verwacht niet dat je constant in een deuk ligt, want gelukkig is er ook genoeg aandacht besteed aan het uitwerken van het ‘serieuzere’ verhaal: het oplossen van een moord. Het goede van deze film is dat het niet over de top gaat. Ze steken een beetje de draak met zichzelf, maar overdrijven het niet. Het stikt wel van de lompe acties, maar dat hoort er dan ook bij. Verassend zijn ze niet altijd, maar op z’n tijd wel onverwacht.

~

Ben Stiller en Owen Wilson: een beter stel had je niet kunnen vinden voor deze film. Ze horen gewoon bij elkaar en zijn bijzonder goed op elkaar ingespeeld. Het is dan ook niet hun eerste samenwerking. We hebben ze al in zes andere films samen gespot. Voor deze film had je in ieder geval geen betere acteurs kunnen casten.

Starsky & Hutch is een gezellige feel-good movie. Niet heel erg hoogdravend, maar dat hoef je bij dit soort films ook niet te verwachten. Het is gelukkig geen al te flauwe parodie geworden en dat is al heel wat. De film is gewoon vermakelijk en het kan niet anders dan dat Stiller en Wilson je aan het lachen maken.