Winnen is niet belangrijk

recensie: Sunshine Barry en de Discowormen (Disco ormene)

Wormen saai? Integendeel! Met de succesvolle computergame Worms werd meer dan tien jaar geleden al bewezen dat wormen uiterst vermakelijk kunnen zijn. Sunshine Barry en de Discowormen toont aan dat wormen niet alleen erg leuk zijn, maar ook nog eens muzikaal.

~

Het is het bekendste animatiefilm-principe ter wereld: personage met lage status moet obstakels overwinnen om grote ambities waar te maken. Barry is een simpele worm met een weinig rooskleurig leven, die droomt van een beter en grootser leven. Hij hoopt aan de lage status die wormen in het insectenrijk genieten, en het monotone bestaan in de compostfabriek dat daarbij hoort, te ontsnappen, maar dreigt toch opgeslokt te worden door het geestdodende bestaan dat zijn vader heeft gereduceerd tot een apathische tv-verslaafde. Totdat deze hem een doos met zijn oude spullen geeft, waarin ook een oude discoplaat zit. Barry is meteen verknocht aan het opzwepende discoritme, en richt de band ‘Sunshine Barry en de Discowormen’ (een leuke verwijzing naar KC & the Sunshine Band) op.

Dromen

~

Ondanks het geijkte concept is Sunshine Barry en de Discowormen verrassend vermakelijk. Deze van oorsprong Deense film geeft een leuke kritische noot op het gezichtsloze kantoorcabinebestaan en viert het individualisme, zonder daar al te pretentieus mee om te gaan. In een bijna fascistisch regime werken de wormen in grote massa’s onder een sadistische directeur die elke vorm van ambitie de kop in probeert te drukken, en het Barry onmogelijk maakt om zijn dromen te verwezenlijken. Ook Barry’s ziekelijke en dominante moeder verpest elke poging om het pad dat zij voor hem heeft uitgestippeld, te verlaten. Gelukkig laat Barry zich niet makkelijk uit het veld slaan. Wat prettig is aan deze film, is dat de boodschap dat winnen niet belangrijk is, tot het einde wordt doorgevoerd. Belangrijker is volgens de film het ontdekken van hetgeen dat jou gelukkig maakt.

De animaties zijn niet spectaculair maar zien er goed uit, het verhaal is niet briljant maar wel vermakelijk en er valt voldoende te lachen. Sunshine Barry en de Discowormen biedt simpele slapstick voor de kleintjes en onderhandse grapjes met een knipoog voor de volwassenen. Dit maakt de film een leuk en fris tussendoortje, dat geen grote verrassingen biedt, maar wel een bioscoopbezoek dat een ouderwets gezellige glimlach op het gezicht weet te toveren.