Extra’s beter dan de film

recensie: War of the Worlds (Special Edition)

Nog maar amper uit de bioscopen en Steven Spielberg’s versie van War of the Worlds is al uit op dvd. De film is verkrijgbaar in een ‘gewone’ versie of in deze speciale 2-disc editie. Op de eerste schijf staat de film, zonder audiocommentaar, op de tweede staat een berg extra’s.

Het verhaal van War of the Worlds mag inmiddels bekend zijn: marsmannetjes met erg slechte bedoelingen willen de wereld overnemen. Ze blazen gebouwen en mensen op met hun ’tripods’ en gebruiken de overlevenden als mest. De versie van Spielberg volgt Ray Ferrier (Tom Cruise), een simpele arbeider die samen met zijn zoon en dochter moet vluchten voor de aliens.

~

Samenwerking

Vrijwel de hele bonusdisc gaat over het verwezenlijken van het grootschalige project. Na hun samenwerking van Minority Report wilden Spielberg en Cruise graag weer samenwerken. Spielberg legde zijn vriend drie keuzes voor, en “we keken elkaar aan en wisten dat het War of the Worlds moet worden”, aldus Cruise in de extra Revisiting the Invasion. Verder hebben beide heren in alle extra’s niets dan goeds over elkaar te zeggen.

Achter de schermen

De meeste tijd van de extra’s is gaan zitten in de vierdelige production diaries, waar cast en crew gedurende de voorbereiding op de voet worden gevolgd. Daarnaast is er een blik achter de schermen tijdens het filmen. Ook een aardige extra is de previsualization: hierin worden de jongens van Industrial Light and Magic (van Spielberg’s goede vriend George Lucas) geprezen voor hun computervisualisaties van de ideeën van de regisseur. Een paar van deze computerbeelden zijn ook te zien.

Publicitair

Kwalitatief beduidend minder is Characters: the Family Unit, waar de acteurs uitgebreid vertellen over hoe geweldig hun personages wel niet zijn. Nog onnozeler wordt het als de kostuumafdeling ook een zegje mag doen over waarom de kleding zo goed bij de karakters past. Het zijn allemaal publicitaire praatjes, al is te merken dat Justin Chatwin (Ray’s zoon Robbie) nog niet helemaal geïndoctrineerd is; hij weet nog wel wat leuks te vertellen.

H.G. Wells

De twee leukste extra’s zijn Steven Spielberg and the Original War of the Worlds en The H.G. Wells Legacy. In de eerste komt de oorspronkelijke film uit 1953 aan bod, waarbij hoofdrolspelers van toen, Gene Barry en Ann Robinson, hun zegje mogen doen. Zij hebben een kleine cameo in de 2005-versie. In de extra over H.G. Wells, de auteur van het boek, weten zijn kleinzoon en achterkleinzoon leuke anekdotes over zijn leven te vertellen. Zo vond Wells de hoorspelversie van Orson Welles maar niets, toen deze voor het eerst werd uitgezonden.

De extra’s zijn beduidend beter dan de film, die slechter lijkt te worden naarmate je hem vaker kijkt. Veel kleine, storende elementen komen naar voren. Waarom bijvoorbeeld doet de camcorder van een man het nog, als alle batterijen in de wijde omgeving het hebben begeven? Vervelend is dat de dvd-menu’s, ook die van de eerste schijf, nogal wat spoilers voor de film weggeven. Opstarten dus met de ogen dicht.

Lees hier onze bioscooprecensie van deze film.