Disney-taferelen

recensie: An Empress and the Warriors (Kong saan mei yan)

De keizer van het Yan-koninkrijk komt door het verraad van zijn krijger Wu Ba om het leven. Zijn dochter Yen Feier blijft achter met de verantwoordelijkheid om het Yan-koninkrijk te verdedigen tegen het Zhao-koninkrijk.

Bijgestaan door generaal Muyong, ligt het lot van het hele volk in haar handen. Dan ontmoet ze de zachtaardige en mysterieuze oud-krijger Duan Lanquan.

~

Actiechoreograaf Siu-Tung Ching, bekend van de indrukwekkende vechtsequenties van de Yimou Zhang-films, nam voor An Empress and the Warriors (2008) plaats in de regiestoel. Het regisseren van actiescènes vergt echter geheel andere talenten dan het regisseren van een inhoudelijk interessante film. En daarin ligt dan ook de handicap van Ching.

Weinig inhoud
Naast de standaard mooie plaatjes van het adembenemende landschap van China valt er namelijk weinig te beleven aan deze film. Het flinterdunne verhaaltje is net zo oninteressant als de personages die je totaal koud laten. In een rap tempo worden de verwikkelingen plichtmatig afgewerkt, waarbij weinig diepgang te vinden is. Disney-achtige taferelen zoals een romantische boomhut à la Tarzan en een luchtballonvaart à la Aladdin vormen het decor voor de mierzoete liefdesscènes. Deze overdaad wordt versterkt met een soundtrack van aanzwellende violen, aangevuld met het gebruik van slow motionshots van wapperende capes. Dit is een film die zich in clichématigheid kan meten met de gemiddelde Hollywood-romcom.

~

In handen van Siu-Tung Ching zouden dan toch minstens de actiescènes de moeite waard moeten zijn. Helaas, ook hier is de regisseur slecht in vorm. De belabberde vechtsequenties zijn verre van spannend en zien er grotendeels buitengewoon ongeloofwaardig uit. Met uitzondering van de vindingrijke veldslagtrucs, ontbreken de echte, mooi gechoreografeerde scènes waar de regisseur om bekend staat.

Inspiratieloos
Het is Siu-Tung Ching nergens gelukt om An Empress and the Warriors uit de middelmatigheid te trekken. De acteurs beweren met grote glimlach in de Making of dat zij allemaal met veel plezier met enorm getalenteerde mensen aan het project hebben samengewerkt. Ook zij slagen er niet in om het slecht uitgewerkte verhaal tot leven te brengen. De kostuums en sets zijn prachtig en getuigen van inventiviteit, maar inhoudelijk blijft het allemaal erg vlak.

~

Dit is niet het regiedebuut van de regisseur. Al sinds het begin van de jaren tachtig regisseert Ching films, waaronder de drie A Chinese Ghost Story-films. Toch voelt de film aan als die van een debutant, die vol met beginnersfouten zit. De teleurstelling ligt echter niet alleen bij de regisseur. Ook scriptschrijver James Yuen, die met The Warlords bewees in staat te zijn een goed verhaal te schrijven, schiet tekort. Het is dan ook niet het talent dat ontbreekt in An Empress and the Warriors. Inspiratie is de grote afwezige.