Film / Films

Blanke visie op indianenverhalen

recensie: The Missing

Ron Howard maakt al enkele jaren een soort films die de bioscoopstoeltjes redelijk weet te vullen. Zijn films vertonen enkele overeenstemmige kenmerken: groots opgezet qua budget en acteurs, dramatische klassieke scores en vaak happy endings. Oftewel: uw typische Amerikaanse blockbuster. Enkele voorbeelden hiervan zijn A Beautiful Mind, Ransom, Apollo 13 en Far and Away. Ook The Missing past helemaal in dit plaatje, hoewel het niveau bij lange na niet zo hoog is als dat van Howards andere titels.

~

Het verhaal van The Missing concentreert zich rond Maggie Gilkeson (Cate Blanchett), een alleenstaande moeder van twee dochters, Lily en Dot, op de frontier in Amerika aan het einde van de 19e eeuw. Na een jarenlange afwezigheid komt haar inmiddels half tot indiaan getransformeerde vader (Tommy Lee Jones, die ook in de film Jones heet) op bezoek, maar Maggie moet niets van hem hebben. ‘Hij wilde vroeger geen vader zijn, dus ik wil nu geen dochter zijn,’ lijkt ze te denken. Dit keiharde principe gooit ze echter razendsnel (de volgende dag al!) overboord wanneer Lily door indianen wordt ontvoerd en ze pa mee op speurtocht neemt. Maggie, Jones en Dot gaan gedrieën op pad en er ontvouwt zich een race tegen de klok vol ecologische gevaren, wilde paardrijdritten en kwade en behulpzame indianen.

Beschamende rituelen

~

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Dances With Wolves is de manier waarop in The Missing aan de indianen gestalte wordt gegeven erg ongeloofwaardig. Voor de manier waarop ze Engels praten zou zelfs Hiawatha zich nog doodschamen en Tommy Lee Jones’ halve indianenimitatie, met bijbehorende magische rituelen, is beschamend. Het is duidelijk dat de film een blanke visie op de indianen is, geen authentieke. Hierdoor, en door het feit dat ongeloofwaardige toevalligheden en irritante voorspelbaarheden zich voortdurend afwisselen, gaat de film niet leven. Geen moment word je echt geraakt en geen seconde zit je echt in spanning over wat er met de oudste dochter zal gebeuren.

Flair

Eén van de schaarse hoogtepunten van The Missing is de kleine Jenna Boyd, die de rol van jongste dochter Dot op zich neemt. Deze 11-jarige jongedame, eerder ook al met Tommy Lee Jones te zien in William Friedkins The Hunted, speelt fris en overtuigend en geeft de film wat flair mee.

Geen must

Er staat een heel menu met extra’s op de DVD. De deleted scenes zijn niet echt de moeite van het bekijken waard, slechts één duurt langer dan een halve minuut. Er staan wel enkele grappige outtakes op, maar ook deze zijn niet enorm onderhoudend, net zoals de alternatieve eindes. Het interview met regisseur Howard, waarin hij niet alleen ingaat op de film maar ook op onderwerpen als ‘de western’ en ‘het filmproces’, is wel interessant maar al met al geeft het me toch het gevoel dat al die extra’s bedoeld zijn als compensatie voor het gebrek aan kwaliteit van de hoofdfilm. Kortom, deze DVD is zeker geen must. U kunt goed zonder.