Voor de liefhebbers

recensie: The Devil's Rejects (Special edition)

De nieuwste film van Rob Zombie, The Devil’s Rejects (2005), wordt vergezeld van de weinig verhullende slogan ‘death walks behind, hell waits ahead‘. Voor als de titel zelf nog niet duidelijk genoeg was. De film is het vervolg op House of 1000 Corpses uit 2003, en speelt zich een paar maanden later af. Rejects zit zo mogelijk nog voller met bloed, gore en alles wat daar nog meer bij komt kijken. Maar Zombie serveert alles met een humoristische inslag.

De film draait net als zijn voorganger om leden van de bizarre familie Firefly, niet de prettigste mensen om in de buurt te hebben. De sadistische Otis B. Driftwood en Baby, die qua sadisme niet veel voor Otis onderdoet, zijn op de vlucht voor sheriff Wydell. Al moordend proberen ze hem voor te blijven. Intussen laat de sheriff ook steeds meer van zijn normen en waarden vallen, in zijn pogingen om bij de Firefly’s te komen en met ze af te rekenen.

Karakteristiek

~

Veel personages die House of 1000 Corpses hebben overleefd, keren weer terug. Regisseur Rob Zombie – vooral bekend in de heavy metal-scene – kon zijn personages wat meer uitdiepen nu hij ze niet meer hoefde te introduceren. Niet dat je als kijker sympathie krijgt voor moordende gekken, maar het maakt het kijken zeker niet onaangenaam voor liefhebbers van het genre. Gelukkig kon Zombie ook weer rekenen op een groot deel van de cast uit het eerste deel, waarbij de karakteristieke Sid Haig er met kop en schouders bovenuit steekt als Captain Spaulding, de vader van Baby.

~

Op de dvd-hoes pronkt een totale speelduur van vier uur, maar dat is niet aan de specials af te zien. Een euvel dat al vaker is gesignaleerd bij de speciale ‘steelbook’-uitgaven. Aan de buitenkant ziet het er heel fraai en veelbelovend uit, maar in werkelijkheid stellen de extra’s maar bar weinig voor. Zo ontbreekt bijvoorbeeld elk commentaar van de illustere Zombie, die zeer waarschijnlijk wel wat mooie verhalen over zijn film had kunnen vertellen. Sommige special editions zijn helaas zo speciaal niet, en met deze film kan je beter wat euro’s besparen door de simpele versie te kopen.