Overleven heeft zijn prijs…

recensie: Donnie Darko

Een levensgroot konijn genaamd Frank die je een toekomst laat zien die niet zo rooskleurig is, en die je de kans geeft om je toekomst te veranderen? Normaliter zou het een recept zijn voor een slechte b-film die de bioscoop nog niet eens zou halen. Maar niet voor Richard Kelly’s Donnie Darko, die met dit debuut laat zien dat hij verstand heeft van stileren.

Donnie (Jack Gyllenhaal), een in de jaren 80 opgroeiende tiener, waarvan je al op het eerste gezicht denkt dat hij niet alles op een rijtje heeft, heeft last van slaapwandelen. Hij wordt door het konijn Frank zijn bed uitgelokt en ontwaakt de volgende ochtend bijvoorbeeld op een golfbaan. Wanneer hij op een ochtend naar huis terugkeert ziet hij dat hij is ontsnapt aan een bijna onmogelijke ramp: de motor van een onvindbaar vliegtuig is neergestort in zijn slaapkamer. Hij had dus dood moeten zijn. Het overleven van zo’n ramp heeft echter wel zijn prijs, en na 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden zal die prijs verrekend worden. We volgen Donnie temidden van een science fiction-achtig avontuur, waarbij hij in een opwelling van zelf-opoffering de kans krijgt zijn toekomst en die van anderen te veranderen.

Stilistische hoogstandjes

~

Kelly wist wat hij op stilistisch gebied wilde toen hij begon met het opnemen van Donnie Darko. Dat is goed te zien aan bijvoorbeeld de vele vertragingen en versnellingen in de film. Het thema van de film, de speling van tijd, krijgt daardoor een extra dimensie. De special effects laten zien dat Kelly zijn huiswerk heeft gedaan op dit gebied.

Minpunt

De moeite die Kelly in de effecten heeft gestopt, is helaas minder te vinden in de uitwerking van karakters en plot. De rol van een “fear-management” goeroe (gespeeld door Patrick Swayze) is slecht uitgewerkt en komt daardoor niet echt van de grond. Kelly beschrijft veel, waardoor er veel losse eindjes ontstaan die niets met het plot zelf te maken hebben. Alhoewel… het blijft toch grappig om te zien dat Donnie de stereotype goeroe verbaal onderuit haalt, zonder daar veel moeite voor te hoeven doen.

DVD

Dus nu, na het zien van de film, willen we natuurlijk allemaal de extra’s op de DVD zien. En dat is nu juist het rare met deze huur-DVD. Behalve een scene selection zijn er geen extra’s te vinden op deze DVD, nog niet eens een trailer. Het is toch onvergeeflijk dat met zo’n hoofdbrekend verhaal de DVD is uitgebracht zonder enige extra’s om de kijker verder op weg te helpen in zijn of haar zoektocht naar de bedoeling van de film?

Moeite

Een film die je meerdere keren moet zien om het plot enigszins te kunnen begrijpen, slecht uitgewerkte bijrollen, en geen extra’s op de DVD om je verder op weg te helpen. Het lijkt veel gevraagd om deze film te gaan kijken, maar niets is minder waar. Dit mind-bending avontuur van de emotioneel gestoorde Donnie Darko is zeker de moeite waard om bekeken te worden, zelfs voor de tiende keer.