Spannende speelfilm

recensie: CSI: Grave Danger – seizoen 5 finale

De finale van het vijfde seizoen van CSI: Las Vegas werd niet alleen in de bioscoop vertoond, maar is ook nog eens apart uitgebracht op dvd. Zoveel ophef en hype rondom een seizoensfinale van een televisieserie kan eigenlijk maar één man op zijn geweten hebben. Quentin Tarantino, de filmmaker die na onder andere Pulp Fiction en Reservoir Dogs nauwelijks nog introductie nodig heeft, regisseerde de dubbelaflevering Grave Danger.

Het CSI-team lost al jarenlang de meest ingewikkelde moordzaken op, maar komt pas echt voor een uitdaging te staan als een collega ontvoerd en levend begraven wordt. Tarantino – die schijnbaar een diepgewortelde afkeer koestert tegenover levend begraven worden, aangezien hij het The Bride in Kill Bill: Volume 2 ook al aandeed – bedacht het verhaal, maar schreef niet het script.

~

Jammer, want zijn snelle en energieke dialogen zijn nog altijd een van Tarantino’s bekendste handelsmerken. Toch krijgen de personages zeker in het eerste deel van Grave Danger meer dan normaal de ruimte om onderling de banden wat hechter te maken. Nick (George Eads) en Warrick (Gary Dourdan) kletsen – ietwat onwennig – in de kleedkamer over Warrick’s uitgaansleven en de rollen binnen het team worden nog eens extra benadrukt: papa Grissom (William Petersen), mama Catherine (Marg Helgenberger) en puberdochter Sara (Jorja Fox). Deze extra aandacht voor de personages kan dankzij de sympathieke cast alleen maar verwelkomd worden.

Valse sporen

Tarantino, een uitgesproken CSI-fan, weet gelukkig op andere manieren zijn stempel op Grave Danger te drukken. Zo duiken overal in Las Vegas opeens cowboys op. Bovendien is vooral het tweede deel van Grave Danger ongekend spannend. Dat komt deels omdat het leven van een vertrouwd teamlid op het spel staat, maar ook door de vele valse sporen en dramatische wendingen die Tarantino uitzet.

De kracht van CSI: Las Vegas – ondanks spin-offs CSI: New York en CSI: Miami voor velen nog altijd de enige echte CSI – schuilt in het feit dat je de serie niet hoeft te volgen om met plezier naar een aflevering te kijken. Tegelijkertijd voegt het volgen van de serie alleen maar méér toe aan de personages en de afleveringen. Deze kracht wordt gedeeld door Grave Danger, die op deze dvd wegkijkt als een spannende speelfilm in plaats van een in tweeën geknipte televisieaflevering.

Actie

Tarantino, die in het verleden al eerder een uitstapje maakte naar de televisiewereld met de ER-aflevering Motherhood, heeft met Grave Danger een waardige seizoensfinale afgeleverd. Grave Danger kijkt bijzonder lekker weg en is uitermate spannend. Door het veelal ontbreken van de typerende dialogen is het misschien niet helemaal op-en-top Tarantino, maar het resultaat blijft trouw aan CSI, en zit boordevol actie. De aflevering zal waarschijnlijk ook op de boxset van seizoen 5 staan, die begin volgend jaar uitkomt. Voor diegenen die niet zo lang kunnen wachten ligt Grave Danger nú al in de winkels.