Bad Boys II

recensie: Bad Boys II

“Bad boys, bad boys, what’cha gonna do when they come for you?” Je moest er acht jaar op wachten, maar ze zijn terug: narcotica agenten Mike Lowrey (Will Smith) en Marcus Bennett (Martin Lawrence). Met nog meer humor en actie, actie en nog eens actie.

~

Je hoeft Bad Boys I er niet voor gezien te hebben. De ingrediënten zijn in deel twee daarentegen wel hetzelfde. En dat zorgt voor het feest der herkenning bij de mensen die het eerste deel hebben gezien. En dat zou ook de reden zijn waarom je deze film zeker wél gaat zien. Toen was het verhaal dat er voor 100 miljoen dollar aan heroïne was gestolen, nu moeten de heren een xtc-bende oprollen. Ze krijgen te maken met een gevaarlijke drugsbaron die over lijken gaat. Uiteraard ontbreken de snelle auto’s, rondvliegende kogels en een mooie dame in het spel niet.

Over de top

~

Bad Boys II borduurt vrolijk verder op het succes van deel I, die voor zijn tijd erg verassend was. Maar daar komt regisseur Michael Bay (Armageddon, Pearl Harbor, The Rock) natuurlijk niet mee weg, zeker niet met zo’n flinterdun verhaaltje. Dus wat gebeurt er in deel II? er wordt flink wat extra actie tegenaan gegooid. Veel explosies, knetterende schietpartijen, heftigere achtervolgingen waarbij er met auto’s en doden gegooid wordt. De vaart zit er lekker in, maar het is soms zeker over de top.

Achterwerk

De manier van filmen is overigens wel mooi gedaan. De camera zwenkt steeds heen en weer tijdens de achtervolgingen en kan heel goed versnellend en vertragend werken. Het mooiste filmmoment is als een afgevuurde kogel wordt gevolgd (in slow-motion) die uiteindelijk, hoe pijnlijk, in het achterwerk van Marcus terecht komt.

Oenige blik

De actie wordt dus weer afgewisseld met humor. De ‘bad boys for life’ stellen je niet teleur. Will Smith (Men in Black, Enemy of the State) en Martin Lawrence (Big Momma’s House) acteren prima en vullen elkaar perfect aan. Ze kraken elkaar constant af, maken de meest stomme fouten en hebben nog steeds die oenige blik in hun ogen. Maar zelfs met de humorscènes slaat Bay wel eens door. Het lachen vergaat je even als de agenten in lijken blijven graven om xtc op te snorren.

Grote doek

Je snapt het al: Bad Boys II haalt het niet bij zijn voorganger. Bay heeft jammer genoeg niet de moeite genomen om weer origineler uit de hoek te komen, wat ook wel een lastige opgave was na het succes van deel I. Een teleurstelling dus voor de echte fans, maar desondanks wel vermakelijk. Door de actiescènes en de special effects is het wel een film die je zeker op het grote doek gezien moet hebben. Gewoon lekker onderuitgezakt alles over je heen laten komen en lekker lachen.