Wachten op een plot die alles goed zal maken

recensie: Shutter Island

.

Het lijkt wel wat op het begin van The Wicker Man: een politieagent wordt naar een eiland gestuurd omdat daar iemand is verdwenen. Als hij de bewoners ondervraagt dreunen ze een voorgekookt verhaaltje op. Langzamerhand begint hij zich af te vragen of hij onder valse voorwendselen naar het eiland is gelokt.

Shutter Island heeft echter een heel andere uitstraling dan het esoterische The Wicker Man (de oorspronkelijke versie uit 1973 dan, over de remake met Nicolas Cage in de hoofdrol hebben we het maar liever niet meer). Shutter Island speelt zich af in de jaren vijftig, in de tijd dat psychiatrische patiënten soms met een lobotomie van hun kwaal werden afgeholpen. Het eiland waar US Marshall Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) heen wordt gestuurd, is een gesticht voor criminele psychiatrische patiënten. Het heeft de duistere sfeer die je op grond van de beschrijving zou verwachten: een rotsachtige, steile kust, sombere gebouwen, een eenzame, moeilijk te bereiken vuurtoren… Alle ingrediënten voor een goede horrorthriller zijn aanwezig.

Waarschuwing

~

Je denkt al gauw te weten welke kant het op gaat, maar Shutter Island, oorspronkelijk een boek van Dennis Lehane, die ook het eveneens verfilmde Mystic River schreef, speelt met de verwachtingen van de kijker. Gaandeweg wordt duidelijk dat Teddy er niet veel beter aan toe is dan de patiënten die hij ondervraagt. Hij hallucineert over zijn vrouw (Michelle Williams), die in een brand is omgekomen. Zij waarschuwt hem het eiland zo snel mogelijk te verlaten.

Het verhaal barst van de toevalligheden en onwaarschijnlijke plotwendingen, maar gezien de status van de schrijver van het oorspronkelijke boek mag je aannemen dat daar een reden voor is. Ook de regisseur boezemt vertrouwen in. Martin Scorsese, de geestelijk vader van onder andere Mean Streets, Goodfellas en The Last Temptation of Christ, kreeg recentelijk nog een Oscar voor het meesterlijke The Departed. En hoewel Shutter Island in het eerste uur niet vreselijk spannend is, maken de griezelige entourage en de sfeervolle soundtrack veel goed. Eventjes geduld nog en dan komt er vast een plot die alles in orde zal maken.

Lekker schrikmomentje

~

Halverwege begin je de moed te verliezen. Onwillekeurig komt de gedachte op: Marty, Marty, hoe ga je je hier nog uit redden? Leo is goed op dreef, de sounddesigner bouwt nog maar een lekker schrikmomentje in, maar de clou van het verhaal is al lang geleden verloren gegaan. Tegelijkertijd geeft scenarioschrijver Laeta Kalogridis (Alexander) zoveel hints dat de daadwerkelijke ontknoping, als ze dan eindelijk wordt gepresenteerd, niemand op het puntje van zijn stoel zal krijgen. De uitleggerige dialogen dragen niet bepaald bij aan de verrassing.

Scorsese is inmiddels zevenenzestig maar hij barst nog van de plannen. Als we op zijn pagina op IMDB mogen vertrouwen, heeft hij nog zeker tien films op zijn te-doen-lijst staan. Daarop staat ongetwijfeld een project dat zijn aandacht beter verdient dan Shutter Island. Ook zijn muze, Leonardo DiCaprio, die eerder de hoofdrol op zich nam in The Departed, The Aviator en Gangs of New York, krijgt straks nieuwe kansen om onder zijn regie te schitteren. Veel zullen er niet meer zijn, maar voor wie nog steeds niet begrijpt wat Scorsese in de voormalige babyface ziet, verdient Shutter Island wel aanbeveling.