Een uitzichtloos verhaal met grappen

recensie: Adam & Paul

Lenny Abrahamson is in Ierland vooral bekend als regisseur van reclames voor Carlsberg. Zijn speelfilmdebuut Adam & Paul (2004) werd in eigen land goed ontvangen, zo ontving hij tijdens de Irish Film & Television Awards een prijs in de categorie beste regisseur.

~

Adam (Mark O’Halloran) en Paul (Tom Murphy) zijn twee oude schoolvrienden die sinds jaren een junkenbestaan leiden in de straten van Dublin. Hun enige drijfveer is de zoektocht naar het bruine goud, die door hun zwakke conditie en slechte contacten steeds problematischer wordt. Als op een onfortuinlijke dag ook nog alles in het honderd loopt, lijkt hun situatie uitzichtslozer dan ooit.

Laurel & Hardy

De openingsscène, waarin Adam wakker wordt en hij ontdekt dat hij aan zijn matras is vastgelijmd, maakt meteen duidelijk dat Adam & Paul geen zwaar op de maag liggend junkendrama is, maar een zwartgallige komedie met slapstick-achtige elementen. In diverse opzichten heeft het duo veel weg van Laurel & Hardy. Vooral Pauls gelijkenis met Stan Laurel is treffend. Zo heeft hij niet alleen dezelfde meelijwekkende gezichtsexpressie, maar ook het dito domme en stuntelige gedrag. Adams overeenkomst met Hardy is dat hij tot in den treure moet aanzien hoe zijn maatje continu alles verknalt.

Flauw, maar grappig

Technisch gezien zijn de grappen in deze film vaak behoorlijk flauw en voorspelbaar. Denk aan een autoruit willen inslaan, maar de hand bezeren, buiten poepen en beseffen dat er geen wc-papier is. Dat ze desondanks toch redelijk uit de verf komen, is onder andere te danken aan de setting. Bij een verlopen junk verwacht je immers geen kolderieke situaties, dus áls er dan iets geks gebeurt, is het dubbel zo geestig. Maar ook de acteurs weten de humor flink op te krikken. De manier waarop Tom Murphy de hele film lang kijkt alsof hij zojuist uit een ei gekropen is, is zo sterk dat de rol van Paul ook zonder tekst fier overeind was gebleven.

Waar gaat dit heen?

~

Na zo’n twintig minuten kijken rijst al de vraag: waar gaat dit heen? Met hun wens een shot te scoren hebben de twee heren wel een doel, maar omdat ze zo apathisch zijn, lijken ze soms hun heroïne-behoefte stomweg vergeten. Voor de kijker valt de urgentie van de missie wel mee, waardoor je uitkijkt naar een plotwending – die uiteindelijk pas op het eind komt. Hoewel er in de film genoeg gebeurt, doet het ontbreken van een goede verhaallijn de aandacht snel verslappen. Zonde, want met feiten als de dood van hun gabber Matthew en het verboden contact met vriendin Janine, had de scenarioschrijver (Mark O’Halloran die Adam speelt) een interessant en boeiend verhaal kunnen smeden en was Adam & Paul veel meer geweest dan een uitzichtloze schets met grappen.

Naast enkele trailers heeft deze dvd geen extra’s.