Om dit te waarderen is een goede hypnotiseur vereist

recensie: The Hypnotist

.

Het is nog maar drie januari, maar The Hypnotist doet al een gooi naar slechtste detective van 2013. De film begint veelbelovend, maar het woord ‘moordwapen’ is na een uur nog niet gevallen. Ook in Zweden zullen ze toch wel naar moordwapens zoeken? Zeker als daarmee een heel gezin is afgeslacht. Zou je denken.

Na wat willekeurige long shots van Stockholm – geen reclame hoor, die beelden – zien we een close-up van een brute moord op een gymleraar. De recherche is snel ter plaatse en wanneer ze naar het huis van het slachtoffer gaan om de familie in te lichten, blijkt ook daar iedereen te zijn neergestoken. Er is slechts één overlevende, Josef (Jonatan Bökman), die er slecht aan toe is.

~

Het laatste half uur spant echter de kroon. Joona staat op een gegeven moment oog in oog met de dader en na een typisch filmgesprek – zou de echte recherche ook wel eens een spannend gesprek over motieven voeren voordat ze iemand arresteren? – schiet de dader Joona opeens overhoop. Een goed schot hagel, afkomstig uit een flink geweer. Het type geweer waarbij het schier onmogelijk is zoiets achter je rug te verbergen. Hoongelach van het publiek viel Joona ten deel en de slotscènes zijn zo lachwekkend slecht dat je je afvraagt wat gerespecteerd regisseur Lasse Hallström (What’s Eating Gilbert Grape, Chocolat) voor ogen had.

Hier rijst de vraag: kan het nog erger? Ja, want dit is slechts de eerste van een reeks van acht (!) films met Joona Linna in de hoofdrol. De enige hoop is dat er tot op heden drie boeken geschreven zijn en er nog vijf geschreven moeten worden. Mochten die onverhoopt niet verschijnen, dan zullen ze die films ook wel achterwege laten.