De getergde ziel en de verloren zoon

recensie: A Long Story

Weduwnaar Ward krijgt ongewild te maken met Mihai, het Roemeense jongetje wiens vader Doru niet terugkeert na een nachtdienst. Uiteindelijk besluit Ward het jochie terug te brengen naar Roemenië.

Ward (Raymond Thiry) is net terug van een lange reis en woont in een afgelegen dorpje. Zijn boerderij vereist wat werk en Ward huurt de Roemeense arbeider Doru (Andi Vasluianu) in. Doru neemt zijn zoontje Mihai (Victor Copariu) ook mee, maar nadat Doru na een nacht werken niet terugkeert is Mihai aangewezen op Ward.

Onrealistisch en voorspelbaar

~

Het is vreemd dat Doru zijn zoon meeneemt van Roemenië naar Nederland. Doru’s vrouw, Alina (Ioana Flora), woont namelijk in Roemenië met hun andere twee kinderen. Geen reden dus om niet ook Mihai daar achter te laten. Maar Mihai is niet in Roemenië, hij is in Nederland, bij Ward. Ward brengt hem eerst nog naar het politiebureau nadat Doru niet terugkeert, maar Mihai ontsnapt, rent terug naar Ward en klampt zich letterlijk en figuurlijk aan hem vast. Ward beseft dat de enige mogelijkheid van Mihai af te komen is om hem terug te brengen naar zijn moeder.

A Long Story is geen lang verhaal. Het plot is eigenlijk vrij simpel. Erg realistisch is het ook niet. De kleine roadtrip die Ward en Mihai ondernemen is zoeken naar een speld in een Roemeense hooiberg, zeker nadat blijkt dat Alina niet thuis is, maar richting een badplaats is gegaan om daar werk te vinden. Het plot is onrealistisch en voorspelbaar. De kracht van de film zit hem vooral in de prachtige, zwijgzame rol van Raymond Thiry en de chemie tussen Thiry en Copariu.

Geslaagde samenwerking

Grote gedeelten van de film zitten Ward en Mihai met elkaar opgescheept. Er heerst onbegrip over kleine dingen door de taalbarrière. Mihai is te jong om Engels te begrijpen, Ward spreekt uiteraard geen Roemeens. Ook de kijker ondervindt last van de taalbarrière doordat de filmmakers ervoor hebben gekozen het Roemeens niet te ondertitelen. Een slimme zet. Zowel het publiek als Ward probeert daardoor het aandoenlijke en tegelijkertijd irritante jochie te begrijpen.

~

En toch is voor beiden het doel duidelijk. Mihai verlangt naar zijn moeder en Ward verlangt weer naar het buitenland. Het is de enige reden die er te geven valt voor Wards acties – vluchtgedrag voor de confrontatie met de dood van zijn vrouw. Naast het perspectief van Ward en Mihai zien we ook de kant van het Roemeense gezin. Alina heeft zo haar eigen zorgen die verder reiken dan geldzorgen alleen, en besluit in het hoogseizoen met haar vriendin en kinderen naar het strand te gaan, op zoek naar werk.

A Long Story is een samenwerking tussen Nederland en Roemenië. Script en regie zijn in Nederlandse handen, Roemenië levert twee van de drie hoofdrolspelers aan. A Long Story lijkt zo een compromis te zijn tussen twee culturen, met 50% Nederlandse en 50% Roemeense inbreng. Het maakt de film interessant, want Alina kent zorgen die in Nederland met alle sociale stelsels toch zelden voorkomen. Zo brengt de film nog nét iets meer dan slechts een getergde ziel die een verloren zoon terug brengt.