Tweemaal Wyatt Earp

recensie: Hour of the Gun en Doc

.

~

In het dorpje Tombstone strijden twee groepen marshalls om de politieke macht over het dorp. Wanneer de ene partij de twee broers van Wyatt Earp (de frontman van de andere kant) ombrengen, zint hij op wraak en zet hij de achtervolging in met behulp van onder andere Doc Holliday. Het leuke is dat er niet is gekozen voor de klassieke strijd (boeven versus de sterke arm) maar dat de gewelddadigheden bij de sheriffs en marshalls onderling plaatsvinden. De film beroept zich erop te zijn gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen en laat zien, ervan uitgaande dat dit klopt, dat de ontginning van West-Amerika in de tweede helft van de 19e eeuw met veel chaos, strijd en bloedvergieten tot stand kwam.

Subtop

Hour of the Gun (1967) is een prima western. De film (een vervolg op Sturges’ Gunfight at the OK Corral) hoort net niet thuis in het rijtje High Noon, The Searchers of het werk van Sergio Leone, maar het is zonder twijfel een van de betere films in de subtop van klassieke westerns. Deels kan dit op het conto geschreven worden van topacteurs James Garner en Jason Robards (die respectievelijk Earp en Doc spelen). Wanneer je zo’n verhaal met zulke acteurs ook nog eens laat regisseren door John Sturges (naast een van de beroemdste westerns, The Magnificent Seven, het meest bekend van The Great Escape), mag het ook geen wonder heten dat Hour of the Gun een degelijke western is geworden. Helaas is de film niet origineel of sterk genoeg om het predikaat ‘klassieke western’ te verdienen. Het verhaal is net iets te plat, de karakters net niet onderscheidend genoeg en de beelden blijven niet in je hoofd zitten.

Evenwicht

~

Vier jaar na Hour of the Gun verscheen Doc van de onbekendere regisseur Frank Perry met ook Doc en Earp in de hoofdrollen. Ditmaal is het de eer aan Stacy Keach en Harris Yulin om in de huid van de beide legendes te kruipen. Wyatt Earp is een marshall, maar wil graag sheriff worden. Zijn kansen zullen aanzienlijk stijgen als hij de overvaller van een goudkoets weet in te rekenen, maar hij heeft hiervoor de hulp nodig van Clayton, een andere schurk. Uiteraard wordt hij ook bijgestaan door zijn trouwe partner Doc, die tijdens de film verliefd wordt op een prostituee (Faye Dunaway). Wederom moeten de heren een wankel evenwicht bewaren tussen het goede en het noodzakelijke.

Alleen in de aanbieding

Het verhaal is iets interessanter dan dat van Hour of the Gun en de western is prima gefilmd. Minder actie, maar iets meer diepgang en verhaal. De personages zijn meer driedimensionaal en interessanter, alleen de acteurs zijn een stuk minder. Zij kunnen de film niet dragen, iets dat bij een western essentieel is. Faye Dunaway speelt wel fantastisch (en is beeldschoon, naar mijn mening). Al met al zijn deze twee dvd’s een must voor westernliefhebbers, maar gewone dvd-kopers moeten deze westerns alleen in de aanbieding aanschaffen.