D-tox (Eye See You)

recensie: D-tox (Eye See You)

.

~

Dertien in een dozijn

D-tox is een hele gemiddelde film, maar desondanks nog niet slecht. Wat de film opbreekt, is dat de makers veel te veel gejat hebben van betere werken. Zo lijken de openingsscène en de dode vriendin van onze geliefde smeris zo uit Se7en te zijn weggelopen. Met één verschil: Sylvester Stallone is niet Brad Pitt.

Gelukkig probeert Stallone zijn chronische gebrek aan good looks niet goed te maken met het rollen van spierbundels. In D-tox zien we Sly zowaar aan het werk als acteur. Weliswaar niet overtuigend, maar op precies hetzelfde niveau als de hele film, dus net voldoende. Er had meer in gezeten, maar het script, dat van alle logica gespeend is, helpt bij voorbaat alle mogelijke verwachtingen op zeep.

~

Tien kleine politieagentjes zitten in een ontwenningskliniek. De een na de ander raakt voor eeuwig van de drank. Niet door het spartaanse regime in de donkergrijze bunker op de bergtop in de sneeuwstorm, maar door een koele killer. Die het natuurlijk op Sly heeft voorzien. Vette actie en spanning om te snijden, want de smerissen zijn geen van allen lieverdjes en de tijd raakt op. Maar niets van dat al. Het script verraadt bijtijds wie het op Sly voorzien heeft en de bruut komt ook netjes voorspelbaar aan zijn einde.

Nadenken?

Het is een raadsel wat de filmmaatschappij in dit script heeft gezien wat niet al in honderden andere scripts zat. Het begin is nog te verteren, met de standaard “gewetenloze moordenaar” die zijn motieven aan de mensheid kenbaar maakt. Het lijkt wat op Se7en, maar deze killer heeft een bijzonder motief. Hij heeft een hekel aan orde in de maatschappij, en daarom moeten alle politieagenten dood. Want geen smerissen, geen samenleving. Dit is wel een erg naïeve crimineel.

Het is niet slecht, maar het is ook lang niet goed. Van Sylvester Stallone kunnen we niet al te veel verwachten, en hij krijgt in deze prent niet de ruimte om zijn spierballen te tonen. Dat had de film ook niet geholpen.
D-tox is zo’n film die je nog jarenlang op druilerige maandagen voorbij ziet komen op RTL5. Och, en als je niks beters te doen hebt, is Sly best redelijk gezelschap.