Eendimensionaal

recensie: Traitor

Terrorisme lijkt als thema voor filmmakers weer helemaal terug te zijn. Traitor is de nieuwste aanwinst in het genre dat al een aantal bekende blockbusters opleverde. Toch zijn er, in tegenstelling tot die blockbusters, in deze film enkele nuances terug te vinden. De Soedanees Samir Horn (Don Cheadle) is een toegewijde moslim die betrokken lijkt te zijn bij een terroristisch complot tegen Amerika. Natuurlijk is niet alles wat het lijkt, en het is aan FBI-agent Roy Clayton (Guy Pearce) om uit te vinden wat er nou daadwerkelijk aan de hand is.

~

Met hippe soundtrack en cinematografie en er dik bovenop liggende dialogen wordt ons verteld dat niet alles zwart-wit is en dat je mensen niet over een kam mag scheren. Een wijze les, ware het niet dat hij zo voor de hand liggend is. De makers van Traitor lijken zich te willen verontschuldigen voor alle vooroordelen, maar prediken tegelijkertijd de boodschap dat alle middelen gerechtvaardigd zijn in de strijd tegen het terrorisme.

De plot van de film is al even voor de hand liggend als de onsubtiele moraal. De clichés stapelen zich snel op en er wordt vooral leentjebuur gespeeld bij films zoals The Departed en elke denkbare politiefilm waarin er een kat en muis spel plaatsvindt en de personages elkaar ondanks alles wel respecteren. Er wordt rijkelijk met aanwijzingen gestrooid over wat er gaat gebeuren, en de voorspelbaarheid van de film wordt enkel onderbroken door een kleine verrassing bij de ontknoping.

In dienst van de boodschap

~

De personages krijgen nergens echt diepte en staan in dienst van de boodschap. Via het onderzoek van de FBI wordt Samirs geschiedenis langzaam uiteen gezet, maar zijn beweegredenen worden nergens echt duidelijk. Hetzelfde is het geval bij Roy, waarbij ons op het hart gedrukt wordt dat hij een man is die open staat voor de moslimcultuur, maar die verder een eendimensionale politiekarikatuur blijft. Het nut van Samirs ex-vriendin Chandra is totaal onduidelijk, zij lijkt enkel te dienen als onderdeel van de karakterschets van Samir. Daarnaast is ze er vooral om ontwikkelingen in de plot te faciliteren.

~

Traitor is een aardige actiethriller. Ondanks de voorspelbaarheid is de film in staat om de aandacht tot het einde vast te houden, en het verhaal is interessant genoeg om te boeien. Toch ontstaat er na afloop een gevoel van gemis, in de structuur van de film, in de personages, en vooral in de persoon Samir. Bij de ontknoping weten wij nog steeds niet wie hij nou precies is en waardoor zijn acties worden gemotiveerd. Samir moet een onpartijdige, rechtvaardige man uitstralen, maar dit wordt niet sterk genoeg uitgewerkt. Het enige dat we werkelijk over Samir te weten komen wordt herhaaldelijk uitgesproken: dat hij zich enkel en alleen verantwoordt aan God.