Jackass the Movie

recensie: Jackass the Movie

Vreemd genoeg zijn de moeilijkste films om te recenseren geen Algerijnse boerendrama’s of ondoorgrondelijke Iraanse symbolische werken, maar juist de films die met geen mogelijkheid in het keurslijf van de cinema geperst willen worden. Jackass the Movie is daar sinds kort het beste voorbeeld van.

~

Want wat valt er te recenseren aan een verzameling korte tot ultrakorte fragmenten van jonge mensen die zich voor het oog van de camera bezeren, verminken en belachelijk maken? De show Jackass op MTV is nog wel te pruimen dankzij de korte lengte van een half uur en de reclameonderbrekingen, maar anderhalf uur van deze ongein is gewoon te veel. Met zo’n hoeveelheid aan materiaal is het onvermijdelijk dat er minder leuke of zelfs saaie fragmenten in zitten, en helaas hebben die in the Movie de overhand.

Doodsangst

Het is treffend dat het hoogtepunt van de “film” niet bestaat uit een van de bizarre stunts van de groep, maar een overdonderend stukje Candid Camera waarin de moeder van een van de jongens een levende krokodil in haar keuken aantreft. Ware doodsangst is nog nooit zo goed op video vastgelegd en het fragment is daardoor alleen al verplichte kost voor alle horroracteurs.

Sloot extra’s

~

Maar ga vooral niet af op mijn oordeel over the Movie; je weet zelf wel of je Jackass leuk genoeg vindt om deze “film” te gaan zien. Om je te overtuigen van de kwaliteit van deze DVD heeft het Jackass-team een hele sloot extra’s toegevoegd, die de lol – voor wie er zin in heeft – minstens verdriedubbelen. De Making Of laat zien dat Jackass met een beetje meer structuur een stuk leuker is, en de outtakes en verwijderde scènes zorgen voor nog eens een half uur extra pret.

Overdosis

Maar de twee (!) aanwezige commentaartracks, de eerste van regisseur Jeff Tremaine, cameraman Dimitry Elyashkevich en ster Johnny Knoxville, de tweede van het complete Jackass-team, zorgen voor een absolute overdosis aan Jackass waardoor het verzadigingspunt ruimschoots wordt bereikt. Jackass is een komische maar weinig belangrijke voetnoot in de tv-geschiedenis en met deze DVD en de onvermijdelijke bundeling van de tv-serie mag de show wat mij betreft afgesloten worden. Het is tijd voor iets nieuws.