Een mooi en duister sprookje

recensie: Alice (Nĕco z Alenky)

.

Aan Alice Liddell en haar zusjes vertelde hij voor het eerst de avonturen van het meisje Alice, dat via een konijnenhol in een ondergrondse wereld terecht komt. Hij zette het verhaal op papier, en Alice’s Adventures in Wonderland en het vervolg Through the Looking Glass and What Alice Found There waren al snel de geliefde basis van veel verfilmingen. Voordat de bekendste bewerking van Disney in 1951 uitkwam, waren de avonturen van Alice tussen 1903 en 1935 al zes keer verfilmd en na de Disney-versie zouden er nog velen volgen.

2010 zal ongetwijfeld opnieuw het jaar van Alice worden, met de release van Tim Burtons verfilming en de verfilming van de game American McGee’s Alice. Tot die tijd kunnen Alicefans zich zoet houden met de dvd release van Jan Švankmajers speelfilmdebuut uit 1988, Nĕco z Alenky (Alice). Voor de gelegenheid sprak Carice van Houten de stem in bij de Nederlandse versie.

Dichterbij nachtmerrie dan droom

~

De stem van Carice van Houten klinkt eigenlijk te volwassen voor de Alice die we op het scherm zien, zeker in vergelijking met de stem uit de Engelstalige versie, die ook op de dvd te vinden is. Verder is dit een prima, sobere uitgave. Als extra is aan de dvd de korte film Picknick mit Weismann toegevoegd. In deze film zien we een herenpak dat een dag in de zon viert, terwijl een platenspeler muziek afspeelt, stoelen met elkaar spelen en een schep een gat in de grond graaft. De film biedt, naast een twist aan het einde, een mooi beeld van de fantasie van Švankmajer, en zijn talent om met minimale middelen objecten om te toveren naar levende wezens.