De Dood is nog niet klaar

recensie: Final Destination 3

De Dood heeft een plan voor iedereen. In Final Destination (2000) ontdekt een groep scholieren echter dat het lot getart kan worden en het mogelijk is om te ontsnappen aan dit plan. In het tweede deel (2003) bleek nieuw leven een manier om de planning van de Dood te omzeilen. Nu, met Final Destination 3, blijkt dat de Dood nog lang niet klaar is, en dat hij zijn meest gruwelijke ideeën voor het laatst heeft bewaard.

Na de sensationele vliegtuigcrash uit deel een en de heftige kettingbotsing op de snelweg uit deel twee, begint het derde deel uit de komische horrorreeks met een ongeluk op de kermis. Een groep scholieren stapt in een eng ogende achtbaan, waar Wendy (Mary Elizabeth Winstead) het inmiddels bekende visioen krijgt. Wendy en haar klasgenoten weten daardoor het plan van de Dood te omzeilen, terwijl de achtbaan inderdaad, weliswaar op weinig spectaculaire wijze, crasht. Dat Magere Hein nog niet met hen klaar is, wordt langzaamaan duidelijk.

Sfeer

Final Destination 3 is allereerst meer van hetzelfde: de film is voornamelijk erg bizar en waar mogelijk nog gruwelijker dan de voorgaande delen. James Wong, die ook het eerste deel regisseerde en schreef, nam opnieuw plaats op de regiestoel. Ook schreef hij mee aan het script. De film doet qua sfeer dan ook meer aan het eerste dan aan het tweede deel denken. Net als in het eerste deel zijn de hoofdpersonages middelbare scholieren en er worden weer kleine hints gegeven over het volgende slachtoffer. Maar de cast van Final Destination 3 is grotendeels onbekend, er komen geen oude bekenden terug.

Zonnestudio

Om de kijkers toch weer naar de bioscoop te trekken, moest er inventief met het doden worden omgegaan. Hoewel het beginongeluk het minst opzienbarende uit de gehele filmreeks is, maken de meer spectaculaire ongevallen daarna een hoop goed. Een bezoek aan de zonnestudio is een van de meest memorabele scènes uit de film, misschien wel uit de hele serie. Daarnaast wordt er creatief gebruik gemaakt van vuurwerk en spijkerpistolen. Spannend of eng wordt het echter bijna niet, de sterfgevallen zijn vooral lachwekkend.

Hoewel de formule inmiddels bekend mag zijn, gaat de reeks zeker niet bergafwaarts, zoals bij andere vervolgen vaak het geval is. Final Destination 3 is zelfs beter dan het tweede deel, hoewel het absoluut geen meesterwerk is. Maar voor een ieder die van de andere twee films kon genieten, is dit een smakelijke film.