Een bijna compleet debacle

recensie: Ring 2

~

Omdat het eerste deel een van de engste films van de afgelopen tijd was, kon een vervolg op The Ring niet uitblijven. Zeker niet omdat de Japanse versie toch al gemaakt was. Makkelijk was het dan ook toen dezelfde regisseur (Hideo Nakata) werd gevraagd. Die kon zijn kunstje gewoon nog een keer overdoen. The Ring 2 kan ook weer op dezelfde hoofdrolspeelster (Naomi Watts) rekenen. Hetzelfde verhaal daarentegen, d?t bleek niet te lukken. Even eng is het vervolg dan ook zeker niet.

Rachel Keller (Watts) en haar zoontje Aidan zijn na de gruwelijke belevenissen uit deel ??n gevlucht naar een nietszeggend dorpje, waar ze in alle rust hopen verder te leven. Je kunt er vergif op innemen dat dit dus niet gebeurt. De enge Samara is terug, met een nieuwe missie: ze wil Aidans lichaam overnemen om zo zelf weer verder te kunnen leven. Aan Rachel om daar een stokje voor te steken. Ze moet zichzelf en vooral haar zoon redden.

Water

~

Helaas voor Rachel denken alle hulpdiensten dat zij het is die haar zoon mishandelt. Waar komen anders de vreemde blauwe plekken vandaan? Rachel staat er helemaal alleen voor, omdat Aidan zwak in het ziekenhuis ligt. Haar speurtocht brengt haar langs bekende plekken, zoals het oude huis van Samara, maar ook langs nieuwe gezichten, zoals de echte moeder van het kleine meisje (Sissy Spacek). Water blijkt in ieder geval weer een grote rol te spelen.

Video

Waar deel ??n nog een zeer mysterieuze toon had en een geweldig aanknopingspunt (een wel heel enge videofilm), het vervolg mist deze elementen. Het is al bekend wie Samara was, waardoor de film lang niet zo beklemmend meer is. Het meisje uit de televisie, de walgelijk verdraaide gezichten, ze zijn allemaal al eens langs geweest en zorgen niet meer voor naargeestige momenten. De video komt alleen in de proloog van de film voor, als (weer) twee tieners alleen in huis zijn. Daarmee opent de film overigens wel heel sterk.

Kudde herten

Het verhaal ‘eng meisje zoekt moeder’ is gewoon niet eng genoeg om een hele horrorfilm te dragen, al doet Naomi Watts nog zo haar best om angstig te kijken. Als dit niet het vervolg was geweest op het meesterlijke eerste deel, dan had deze film waarschijnlijk weinig bezoekers getrokken. Geen enkele keer trekt de film je naar het puntje van de bioscoopstoel toe en op een paar schrikmomenten na, is de film gewoon niet eng. Voeg daarbij een werkelijk belachelijke kudde herten en de foutste oneliner sinds tijden en het debacle lijkt compleet.

Pluspunten

Gelukkig zijn er ook nog wel wat pluspunten te vinden. De sfeer is hetzelfde gebleven, de muziek blijft goed. Er zit wat meer humor in de film en Samara blijft gewoon een naar loeder. En ook al is bekend dat ze door de televisie gaat kruipen, en dat die gezichten wel heel erg misvormd zijn, deze twee dingen blijven interessant. Zeker niet de moeite waard om in de bioscoop te kijken, maar absoluut leuk voor een filmavondje op de bank. Vergeet na afloop de televisie niet uit te zetten.