Film / Films

Het boek is toch weer beter

recensie: Effi Briest

.

In Duitsland is het verhaal van schrijver Theodor Fontane over de jonge heldin Effi Briest een ware klassieker, vergelijkbaar met literaire werken zoals Sense and Sensibilty. Het boek werd dan ook al vier keer eerder verfilmd, onder anderen door Rainer Werner Fassbinder. Nu is het de beurt aan regisseuse Hermine Huntgeburth. Het verhaal is opgewaardeerd met een hedendaagse feministische toon en steracteurs Julia Jentsch (

~

Huntgeburth heeft gekozen voor een goede afloop, om de feministische draai die zij aan het verhaal heeft gegeven te versterken. De basis van de onderdrukkende waarden van de negentiende eeuw waar Effi tegenop moet boksen is behouden en heeft prioriteit gekregen over de sympathie voor de personages, die allemaal harteloos lijken te zijn. Daardoor wordt de worsteling van meerdere personages die Fontane in zijn boek schetst met de verouderde rituelen en eerbewaking en hoe deze tegen beter weten in de maatschappij nog steeds domineerden enigszins onderuit gehaald. In plaats daarvan krijgt Effi de ruimte om zich af te zetten tegen de mensen die haar onderdrukken en verder niet na lijken te denken over de waanzin ervan. Huntgeburth is met haar poging tot een feministisch statement voorbijgegaan aan de kracht van het boek. In plaats daarvan levert zij een kostuumdrama dat vooral draait om de mooie plaatjes en een hoopvolle boodschap.