Kerstfilm met een zwart randje

recensie: The Ice Harvest

Soms lijkt het alsof filmmakers altijd moeilijker willen doen dan nodig is. Neem The Ice Harvest. Het verhaal speelt zich af tijdens de kerstdagen in Wichita, Kansas, maar de film werd opgenomen in een buitenwijk van Chicago, in het voorjaar. Gevolg: nepsneeuw, namaak-ijs en andere special effects. Maar daarmee is nog niet gezegd dat de nieuwste film van Harold Ramis een doorsnee kerstkomedie is.

~

Sterker nog, alles wat je met een typisch Amerikaans kerstfeest associeert (huiselijkheid, wintertruien, knuffelige families) wordt op een cynische manier belachelijk gemaakt. Voor de hoofdpersoon Charlie (John Cusack) staat de kerstnacht in het teken van treurige stripclubs, drank en een weekendtas met twee miljoen dollar. Het geld heeft hij met behulp van de gladde Vic (Billy Bob Thornton) weten te verduisteren. Pas de volgende ochtend, als heel Wichita zijn kerstcadeautjes uitpakt, zal het tweetal in alle stilte de stad verlaten. Charlie heeft dus nog de hele nacht om zich te bezatten en zijn mislukte huwelijk te overdenken. De verleiding om de buit voor zichzelf op te eisen en er met de mysterieuze nachtclub-eigenaresse Renata vandoor te gaan, wordt met de minuut groter. Wat Charlie niet weet is dat Vic zo ongeveer hetzelfde idee heeft…

Prettige film noir

Een zak met geld, twee dieven die elkaar niet vertrouwen, een femme fatale waar beide heren om strijden: zo op het eerste gezicht zijn het weinig originele ingrediënten voor een misdaadfilm. Het verhaal, waarin meer dan eens met lijken wordt gesleept en het geld geregeld van eigenaar verwisselt, weet eigenlijk nauwelijks te verrassen. Maar de sfeer maakt een hoop goed. The Ice Harvest is een prettige, ietwat rauwe film noir, die goed laat zien hoe troosteloos kerst voor bepaalde mensen kan zijn, helemaal in een suf stadje in de Midwest. Het lijkt wel of Wichita alleen maar bestaat uit fraudeurs, dranklokalen en bezopen kerels.

Voortdurend dronken

~

Regisseur Ramis heeft met Groundhog Day en Analyze This al laten zien dat in de beste komedies bijfiguren minstens even belangrijk zijn als de hoofdpersoon. Wat dat betreft is Pete, de vriend van Charlie, een van de onbetwiste sterren van deze film. In zijn voortdurende dronkenschap maakt hij opmerkingen die zó fout en misplaatst zijn dat het grappig wordt, vooral als hij een vrouw probeert te versieren terwijl haar boomlange vriend naast haar zit. Maar ook Thornton kan in de doortrapte Vic al zijn gluiperigheid en slechte smaak kwijt. Voor Cusack is het duidelijk niet de eerste keer dat hij een anti-held met valse trekjes speelt; naast het goede spel van zijn tegenspelers blijft hij in zijn rol als Charlie prima overeind.

The Ice Harvest is leuk om te zien, niets minder, maar ook niets meer. Er wordt goed geacteerd en de film is heeft een mooie tragisch-komische toon. Niet een van Ramis’ meest bijzondere producties, maar een prima alternatief voor wie zijn buik vol heeft van mierzoete kerstfilms.